Pages

Sunday, April 17, 2011

TAKUT UNTUK BERPURDAH


TAKUT UNTUK BERPURDAH?

          Kenapa perlu takut? Takut tidak mampu istiqamah? Benar.. sukar sekali untuk istiqamah. Tekad hati kita kena kuat. Benar kita ingin berpurdah? Atau hanya untuk suka-suka mengikut teman dan rakan-rakan? Atau…hati kita sendiri yang mahu?

          Jika kita yakin… Allah ada bersama, segalanya pasti mudah! …usah takut gadisku, Dia ada bersamamu… ^__^

BOLEH BUKA BILA DAH PAKAI?

          Kenapa perlu buka? Jatuh fitnah balik bagi si pemakai apabila kejap pakai, kejap buang. Pakai purdah ini bukan benda main-main. Bergantung pada niat.

NIAT?

          Ya..niat kita. Kerana apa dan kepada siapa kita menghijabkan diri. Hukum berpurdah boleh jadi wajib, sunat…tapi aku tidak berniat untuk membahaskan semua itu di sini. Cumanya.. aku ingin mencoretkan sesuatu buat gadis yang ingin berniqab di luar sana.

PERBAIKI NIAT..

          Macam mana tu? Kembali kepada persoalan hati.. kenapa kita nak berpurdah?

Bagi aku… berpurdah adalah untuk menghijabkan diri dari pandangan dunia. Agar bisa dirinya terjaga, pergaulannya terbatas. Bisa memperbaiki dirinya menjadi muslimah sejati yang hanya menagih cinta Ilahi.

CARA UNTUK KUATKAN HATI?

          Pohonlah pada Allah.. kerana dia sebaik-sebaik pemutus segala keputusan. Apabila kita pohon kepada-Nya , dan kita redha dengan petunjuk-Nya..yakinlah itu pilihan Allah. Pilihan yang terbaik.

          First..solat hajat banyak-banyak. Please…pohonlah pada Allah. Second, bila dah tenang hati itu, baru solat istikharah supaya istikharah kita tidak dipengaruhi apa-apa.

          Kekuatan hati itu penting. Yakin dengan gerak hati. Aku?

Aku tidak sehebat mana istikharah… cumanya… gerak hati aku membuatkan hati ini tekad. Aku redah jua.. ^__^

         Ayuh redah bersamaku… aku menunggumu gadisku!


Gadis berniqab,
Serikandiumar93
5:30 pm
17 APRIL 2011 

7 comments:

Admin said...

kunjungan perdana ke blognya sahabat.
http://my-lyrics-music.blogspot.com/

MUJAHIDAH SOLEHAH said...

erm..enti..ana nk kongsi ckit..ana dh lme sgt mint nk pakainyer..dan insya'allah!!istiqamah sampai bile2..dan mcm enti juga..hti ana kuat mengatakn..yknlh..pakailah..jgn tkt..allah kn ade??cme..ana risau dgn penerimaan ummi ngn abh ana..ptt dirahsiakn..atau diberitahu pd mereka??apa pndpt enti??dlm hal nih?? o.O
asif..ana tnyer..soaln kt enti.. ^^
nice entri shbtku ^^

~aljannatulmakwa~ said...

saya nk ikut kak juge..sy beru berjinak2 dengan memakai niqob..=)

SeRiKaNDi_uMaR93 said...

mujahidah solehah : ana dah jawab ^___^

aljannatulmakwa : tahniah dik :)

moga istiqamah...

nad said...

assalamualaikum...
ana sgt berminat untuk berniqab... cme ana khuatir... jika ana akn mnjadi seorang jururawat... bagaimna ana mahu berniqab....

SeRiKaNDi_uMaR93 said...

nad : waalaikummussalam...

berniqab di luar, bukan di tempat kerja..

insyaallah.. mencuba bukan? ^__^

nad said...

ya... syukran... doa2 kan ana untuk kuatkan hati ana ini... ^_^...
kalau x kberatan bleh ana minta no tel antum??? kalau bleh.. emailkan kpada ana... nad93.happygolucky@gmail.com
syukran...