Pages

Monday, January 10, 2011

LAYAKKAH AKU BERGELAR MUJAHIDAH?


Aku sering bertanya kepada diri… layakkah aku sebagai serikandi jua mujahidah pembela agama? Aku rasakan aku hanya bercakap sahaja. Tiada apa yang dapat aku lakukan tambahan pula diri ini jauh dari tarbiyah bumi maahadi. Kini, yang ada hanya sisa-sisa tarbiyah yang perlu aku kuatkan dan mantapkan untuk aku kebalkan diri ini supaya tidak lari dari landasan yang sebenar.

            Aku dambakan peribadi Fatimah Az Zahra. Dulu dan kini aku jatuh cinta pada peribadi anak gadis Rasulullah ini. Aku tertarik dengan ketabahannya menghadapi hidup dalam serba kekurangan namun kaya dengan cinta Ilahi. Aku? Mungkin kaya dengan dunia namun miskin dengan cinta Ilahi… inikah yang digelar serikandi?

            Seorang serikandi, hatinya tulus. Berjuang dalam sendu redha. Redha dengan segala ketetapan Ilahi. Seorang serikandi merelakan hidupnya sibuk dengan urusan jihad. Dia tidak kisah masanya terbuang demi Islam. Dia tidak kisah wang ringgitnya habis demi Islam. Dia tidak kisahnya dirinya terkorban demi Islam.

            Akhawat yang amatku sayang, adakah kita sudah bersedia menjadi seorang mujahidah dan serikandi pembela agama? Andai kau bersedia kenapa engkau masih asyik terbuai dengan badai duniawi? Aku gusar dengan diri ini jua kalian… kita bohong! Kita hipokrit! Kita kata kita cintakan perjuangan ini. Tapi kita masih mementingkan diri sendiri. Tika hendak turun berprogram, kita fikir banyak kali. Tika ingin infak duit untuk jemaah, kita fikir berpuluh kali. Kita takut untuk keluarkan harta kita demi Islam.

            Seorang serikandi dan mujahidah yang cintakan syahid,  kecantikan diri diketepikan. Kita tidak risau diri kita comot di dalam program. Kita tidak gusar kita tidak memakai baju baru. Apa yang aku lihat pada diriku dan juga muslimat seperjuanganku, kita seringkali memikirkan kecantikan diri. Kita jaja wajah kita di laman sosial FB…blog dan sebagainya. Adakah ini mujahidah pembela agama?

            Aku cintakan syahid Ya Allah....Jangan Kau tarik perasaan ini dari diriku. Aku tahu aku tidak sehebat mana. Namun, hanya ini yang mampu aku tonjolkan. Aku akan terus berjihad, melarikan pena di pentas penulisan ini. Aku ingin bergelar mujahidah Islam yang sanggup berkorban apa sahaja demi Islam. Ada sesiapa yang ingin bersamaku untuk menyahut seruan suci ini?

            Usah gentar duhai diri. Bukankah syahid impianmu? Darahmu berkesimbahan di bumi ini hanya untuk Islam tercinta. Jadi apa tunggu lagi serikandiumar… bangkitkan roh jihad di dalam dirimu. Ya Allah, Kau simbahilah roh jihad di dalam diriku. Aku tidak bohong Ya Allah, aku begitu mencintai syahid. Aku lalui detik kesakitan yang Engkau berikan. Aku rasai perit derita kesakitan ini Ya Allah... Tiba-tiba hadir perasaan untuk aku infakkan diri ini demi Islam semata. Mungkin inilah hikmah ujian yang Engkau timpakan buat diriku hingga tertanam di sanubariku, aku akan gegar dunia dengan semangat jihadku.

            Ini langkahku. Aku akan terus melangkah mencapai impianku itu. Aku akan bersama kalian dalam meneruskan perjuangan suci ini. Ayuh kita mara bersama sahabat seperjuanganku. Ayuh kita tawan Malaysia menjadi Daulah Islamiyyah supaya kita bisa melestari khilafah islamiyyah. Ayuh bersamaku kita bangkitkan perjuangan suci Nabi… ayuh kita tebus kematian para sahabat yang gugur syahid di medan jihad. Sanggupkah kita gugur syahid? Katakan dalam diri…“ Ya...Aku sanggup gugur syahid!”

            Selamat berjuang rakan jihadku! Aku doakan kita bakal mewarnai pentas perjuangan ini. Aku doakan kita mati syahid di medan jihad ini. Mari buru syahid bersamaku!

“….Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, yaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin[314], orang-orang yang mati syahid dan orang-orang saleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya..”
~an nisa : 69~

[314]. Ialah: orang-orang yang amat teguh kepercayaannya kepada kebenaran Rasul, dan inilah orang-orang yang dianugerahi nikmat sebagaimana yang tersebut dalam surat Al Faatihah ayat 7

2 comments:

khair as sofi said...

InsyaAllah serikandiumar, ayuh bersama dalam genggaman tangan kita hayunkan langkah kaki di medan jihad ini..takbir, Allahuakbar!!!

pencinta_syahid94 said...

takbir!!
allahu akbar!!
ayuh..aku ingin skali bersamamu dlm mngejar syahid..aku ingindan impikan syahid....