Pages

Saturday, October 8, 2011

EPISOD 9 : BERJALAN TANPA HENTI

              Minggu ni budak-budak exam. Minggu ni juga minggu terakhirku di sini. Kiriman sms dari pengurus, menyatakan segala-galanya. Aku tidak dapat lagi bersama anak-anak kecil ini. Masyaallah, rasa sedih meruntun di jiwaku. Selama 6 bulan, aku bersama mereka. Mendidik mereka dengan ajaran Islam. Hakikatnya, bukan mereka yang turut dilentur, aku juga turut berubah. Dari seorang yang garang kepada seorang yang sabar dan penyayang. Alhamdulillah, kanak-kanak ini mengajar aku erti kasih dan sayang. Maka lahirlah si Qani’ah Mawaddah saat itu yang melenyapkan terus ‘serikandiumar’ dariku. Allah~

          Hari terakhirku di sini, kami buat sambutan. Namun, apakan daya. Kanak-kanak tidak mengerti apa yang ada di hati kita. Mereka hanya tahu gembira dan seronok dengan sambutan dan kek besar yang dihidangkan. Walhal, hati ini sebak untuk meninggalkan mereka. Anak-anak comel yang sentiasa bersamaku sepanjang 6 bulan ini. Sesungguhnya pasti aku akan merindui kalian..anakku sayang~

          “Saya sayang muallimah..”

          Ayat yang terlahir dari mulut mereka tatkala mencium dan memelukku. Allah..sedih sangat. Kak ayu, guru di situ, sudah menitiskan air mata. Aku pun dah sedih. Whuaaa… tak nak tinggal budak-budak ni. Sayang sangat Ya Allah…rindu Hani nanti… budak-budak semua tanya.. “Muallimah nak pergi mana?” hanya satu jawapanku… “pergi jauh sayang…”

*****

          Abah dan mak datang untuk ambilku pulang. Aku dah siap kemaskan barang. Berat hati ini untuk tinggalkan tadika ini. Seribu satu kenangan. Kenangan yang mengajarku erti sebuah kehidupan. Allah~

          Ya Allah..andai ini yang terbaik buatku…aku redha Ya Allah..damaikanlah hatiku ini….

Bersambung…

Qani’ah Mawaddah,
6.56 am
8 Oktober 2011
Irbid, Jordan


No comments: