Pages

Tuesday, October 11, 2011

EPISOD 11 : BERJALAN TANPA HENTI

          Abah dan mak masih belum pulang. Aku sudah lambat untuk ke stesen bas. Akhirnya aku suruh angah hantar ke Stesen Bas Jitra untuk ke Shahab Perdana. Lama aku tunggu bas. Tak sampai-sampai juga. Aku sudah naik gelisah. Kalau aku lambat di sini, aku akan lambat untuk naik bas ke Guar Chempedak.

          Hampir satu jam aku menungguh. Bas pun datang. Terus naik bas dan duduk. Ya allah.. punya takut aku terlambat. Takut sampai lambat di Saif. Sampai sahaja di Shahab Perdana, terus naik bas untuk ke Guar. Bas bertolak pukul 7 lebih. Ya allah..aku punyalah ketar. Dah lewat ni. Nanti nak sampai pukul berapa?

          Aku memilih tempat duduk di hadapan sekali. Aku dah tak ingat jalan. Ingat-ingat lupa. Bayangkanlah, hari terakhir aku singgah SAIF… tahun lepas. Pastu… hari ini, kali pertama aku nak jejakkan kaki ke SAIF kembali, seorang diri di malam hari. Nasuha!!!! Suka buat kerja gila la budak ni~

          Di dalam bas, tak sempat tidur langsung. Mata asyik perhati jalan. Memandang signboard. Jauh juga hakikatnya. Naik lenguh bila asyik dok tengok luar…takut-takut terlepas ^__^ akhirnya… aku sampai juga. Turunlah di hadapan balai polis Guar.

          Berjalan di tepi bangunan. Terkejut. Aik! Sejak bila pintu pagar sebelah kanan. Oh…dah buat baru rupanya. Aku berhenti di hadapan kedai. Mendail no telefon ustaz.

          “Salam…ustaz..Nasuha dah sampai..”

          “Wassalam…ar… dah call Kak Timah?”

          “Dah..tapi dia tak angkat..”

          “Pi ja naik atas… bilik warden asrama atas tau..”

          “Ok…Nasuha naik…”

          Terus angkat beg. Berjalan naik. Berhenti di sekerat jalan. Whuaaa…….takut tambah malu. Ketar kaki nak naik pun. Terdengar suara budak-budak. Diorang tengah ‘prep’ di kelas-kelas. Aku berjalan kaki secepat mungkin. Eh.. asrama perempuan dah tukar. Baru teringat, bangunan SAIF terbakar dulu. Jadi mungkin ada proses perubahan di sini. Terus naik atas asrama. Ambil wudhuk. Tak solat maghrib lagi kot….

          Keluar bilik air, terkejut. 3 orang warden perempuan tunggu aku. Diorang bukakan pintu balik warden atas. Terus aku masuk dan bersolat. Tak sempat untuk bertaaruf lebih lama sebab solat perlu diutamakan ^__^ hakikatnya…maghrib dah nak habis ni.

*****

          Usai solat Isyak. Aku terus merebahkan badan di atas katil. Tertidur sebentar. Aku terjaga bila terdengar suara budak-budak. Tersangat kuat.

          “Weh….ada kak baru…”

          “Kak…kak…..keluar la..kami nak tengok..”

          Alamak. Ini yang malu ni. Budak- budak besar ka kecik? Terus aku buka pintu. Diorang serbu kat aku. Ya allah.. kecik-kecik molek. Comel-comel belaka. Whuaaa… macam anak-anak tadika aku. Ada Yasmin, Hakimah…. Kecil molek semuanya. Baru darjah 1 tapi dah pandai berdikari duduk asrama.

          Ada yang main lompat-lompat. Ya allah..pening kepala juga tengok. Diorang ajak aku makan buah. Banyak.. aku pun duduk bersama diorang. Konon nak makan buahlah. Seorang demi seorang bagi buah kat aku. Aku buka. Gaya nak makan…diorang ambik. Buka lagi…diorang ambik. Ya allah!!!!!!! Ni bukan nak bagi aku makan, ajak aku suruh buka buah untuk diorang ni..huhu

          Lepas makan, kami sembang-sembang. Seronoknya… budak-budak ramai. Paling tak tahan bila diorang peluk aku. Habis la. Lenyek aku dibuatnya kalau semua pakat naik atas badan. Riuh satu asrama. Tiba-tiba ada orang call…

          “Nasuha…budak-budak tidur dak lagi?”

          “Belum..”

          “Suruh diorang tidur..tutup lampu..warden lelaki tengah tengok kat atas..dia marah, apasal budak-budak tak tidur lagi…esok sekolah..”

          “Oh ok… sori-sori..”

          Aku terus tutup lampu. Arahkan diorang tidur. Baca doa ramai-ramai. Subhanallah.. comelnya budak-budak ni naik tidur ^___^ selamat malam semua……….

Bersambung..

Qani’ah Mawaddah
9.08 am
11 Oktober 2011
Irbid, Jordan

No comments: