Pages

Thursday, October 13, 2011

EPISOD 13 : BERJALAN TANPA HENTI

          Tiap hari ini. Inilah rutin harianku. Awal-awal pagi aku akan dihantar ke markaz. Sebelah petangnya pula aku akan diambil pulang ke SAIF. Macam ada driver sendiri.. huhu.. hari ini agak sibuk dan banyak tugasan yang perlu aku siapkan. Pak cik Rosdi dan Encik Muzaini pun sibuk menyiapkan tugas mereka. Kadang-kadang aku rasa agak kaget dan janggal dikelilingi oleh orang lelaki dalam keadaaan aku seorang perempuan di situ. Namun..aku cuba membiasakan diri. Diorang dah anggap aku macam anak diorang ^__^

          “Esok sapa hantar..?”

          “Ustaz la..kenapa?”

          “Eh…dia tak bagitau ka..kata dia nak pi China?”

          “Ya ka..”

          Aku mendiamkan diri. Ustaz!!! Sampai hati tak bagitahu. Kejam…huhu… dari pagi hinggalah ke petang. Aku tekun buat kerja. Aku bagitau kat ustaz yang aku nak balik malam. Banyak kerja yang ingin disiapkan. Ustaz go on ja…

*****

          Jam dah menunjukkan pukul 10 malam. Aku dah naik gelisah. Kenapa ustaz tak datang-datang lagi? Aku dah nak nangis. Takut tinggal sorang. aku telefun ustaz. Ustaz tak angkat. Ustaz.. lupa ka???? Dari pukul 10…dah pukul 11 malam. Aiyyyoooo…. Macam mana ni… aku dah nangis.. huhu… aku tengok bawah..nampak Ustaz Azizan baru balik…

Titttt…titt…

Kiriman sms dari kak Timah…

          “Salam..kamu tak balik lagi..”

          “Wassalam…whuaa….nak balik..ustaz lupa ka?”

          “La..ustaz tak pi ambik lagi ka..?”

          “Dak…”

          Aku dah tak senang duduk. Memang dah nangis ^__^ takut kot… tinggal sorang..

          “Kak dah call..ustaz ada dalam mesyuarat..tunggu sat ye..”

          “Ok..”

*****

          Akhirnya..ustaz sampai. Hampir pukul 12 malam. Aku segera menutup lampu pejabat. Gelap gelita. Aku berlari turun ke bawah takut ^__^ terus tutup pintu dan masuk ke dalam kereta. Duduk betul-betul belakang ustaz.

          “Minta maaf la Nasuha.. ustaz ada mesyuarat tadi..baru habis..”

          “Hmmmm…tak pa..” 

          “Nangis dah pa..”

          “Mana ada..” (walhal memang nangis pun..huhu)

          “Telefon kak Timah ka tadi..”

          “Tak..antar mesej…dia tanya awat tak balik lagi..”

          “Oh..dia call ustaz tadi..risau sungguh pasal adik dia ni..”

          Aku hanya senyum. Ketawa kecil. Dah gembira balik ^___^

          “Banyak lagi ka kerja yang tak siap..?”

          “Ada sikit lagi..ada yang dun yang tak bagi maklumat lagi..itu yang payah nak buat kerja..”

          “Nanti suruh cik muzaini cari…, Nasuha..ustaz nak pi China esok…”

          “Ha…yaka… (buat-buat terkejut..walhal dah tau pun..huhu) pi ngan sapa?”

          “Ustaz yati la..sapa lagi..”   

          “Dua ja? Anak-anak..?”

          “Dok kampung… ha la..berdua… bila lagi..”

          “Amboi..”

          “Kiranya…esok Amin akan antar tiap-tiap hari…”

          “Ha…? Alar…”

          Aku dah menjuih mulut. Takkan budak skema tu nak hantar aku! Tak suka betul. Seminggu juga tu aku nak kena naik kereta dengan dia. Huh! Tiba-tiba ustaz hulur duit.. RM100. Aku tolak. Apasal pula nak bagi duit ni.. last-last aku ambik juga. RM100 tuh…. Rezeki.. ambik ja la… ^__^

          Kami dah sampai depan SAIF. Ustaz tinggal aku kat luar. Aku kena jalan kaki masuk dalam. Whuaaa… kejam juga ni..huhu.. aku pun tolak la pintu pagar. Kawasan sekolah dan senyap sunyi. Gelap! Naik seram aku. Aku berjalan sambil membawa fail-fail kerja. Banyak kerja yang masih belum siap.

          Aku terdengar suara-suara kecil. Sapa pula ni… aku dongak ke atas… nampak warden-warden lelaki.. syed..qoyyum..fakhruddin.. dok bersembang kat luar koridor asrama.. fuhh… turun semangat..ingatkan hantu…

          Melangkah masuk ke dalam asrama. Budak-budak dah sedap tidur.. waaa… best ni. Aku pun terus masuk bilik.. dan.. tataa..selamat malam.. mengantuk!!!

Bersambung..

Qani’ah Mawaddah
2.03 pm
13 Oktober 2011
Irbid, Jordan

No comments: