Pages

Wednesday, October 12, 2011

EPISOD 12 : BERJALAN TANPA HENTI

          Hari ini hari pertamaku memulakan tugas. Ustaz suruh aku turun makan di kantin SAIF. Aku turun ke bawah. Berjalan di tepi surau. Malunya nak pergi makan ^__^ aku jalan sikit, aku patah balik. Menjenguk kepala di tepi dinding..huhu.. ramainya orang. Aku tak kenal sapa.. nak buat macam mana..?

          Tiba-tiba ustazah Haryati call…

          “Nasuha ada kat mana? Mai makan kat kantin..ustazah ada kat sini…”

          “Err…ok..sat…”

          Aku menarik nafas sedalam mungkin. Whuaa….malu. aku bermonolog dalam hati… lapar kan Nasuha? Jadi..apa lagi..jalan ja la.. malu pun malu la.. janji dapat makan ^___^ aku terus berjalan menuju ke kantin. Semua orang tengok. Malu, malu… aku terus ambik makanan. Duduk dan terus makan. Sepatah pun aku tak bercakap. Aku hanya bercakap apabila ustazah bertanya. Kemudian diam balik.

          Usai makan, aku berjalan menuju ke pejabat SAIF. Ustaz dah tunggu kat luar pejabat…

          “Hari Nasuha pi markaz ya..siapkan kerja bagi habis dulu.. pastu baru masuk HESA.. ni kunci pejabat..”

          “Ok ja…”

          “Hari ini ustaz tak boleh hantar..ustaz Aizat hantar kamu…”

          “Ha…?”

          “Kenapa.. malu ka? Tak pa aih… hari ni ja.. petang satgi ustaz pi ambik..”

          Aku terus toleh ke tepi. Allah!!! Mahu tak mahu, aku naik la juga kereta tu. Duduk belakang sebelah kiri. Sepanjang perjalanan ke Batu 18, aku hanya memandang ke luar tingkap. Diam seribu bahasa.

*****

          Sampai sahaja pejabat. Aku terus buka pintu dan ucapkan terima kasih. Aku terus naik ke tingkat atas. Buka pintu pejabat dan menuju ke meja. Duduk berteleku sebentar sementara menunggu computer dihidupkan. Tiba-tiba…ustaz call..

          “Assalamualaikum…”

          “Waalaikummussalam…”

          “Dah sampai pejabat..”

          “Dah..kenapa ustaz?”

          “Macam ni la bila kita dah tamat zaman sekolah…tak semua yang mampu turun berjuang macam zaman sekolah dulu… dulu kita ramai.. sekarang tinggal kita seorang saja..”

          Aku terkedu. Apa yang ingin ustaz sampaikan? Tiba-tiba mengeluarkan kata-kata yang penuh dramatik ini ^___^

          “Errrr..kenapa ustaz kata macam tu..?”

          “Tak la..ustaz nak ucap terima kasih kat kamu.. sebab sudi tolong ustaz walaupun kamu sorang-sorang..berjuang zaman sekolah dengan alam realiti sekarang tak sama Nasuha.. sekarang baru kita sedar…berapa banyak tenaga kerja yang mampu dihulurkan.. mungkin dulu ramai nak tolong..sekarang…sorang ja…”

          “Ya..Nasuha faham..ustaz jangan risau..doakan ana istiqamah.. ^__^”

          “Baik….buat kerja elok-elok..petang nanti ustaz pi ambik…”

          Talian telefon dimatikan. Aku berfikir sejenak. Benar ya Allah…jika dulu..berpusu-pusu kita ingin menghulurkan bantuan.. berkali-kali kita laungkan erti jihad.. erti sebuah perjuangan..namun..bila di alam realiti.. realiti sebuah perjuangan..yang memerlukan pengorbanan..berapa ramai yang sanggup terus utuh di jalan juang ini? Berapa ramai…? Mungkin hanya seorang yang mampu dan sanggup…allah…~

Istiqamahkanlah daku dalam perjuangan suci ini ya Allah….

Bersambung..

Qani’ah Mawaddah,
1.30 pm
12 Oktober 2011
Irbid, Jordan

No comments: