Pages

Friday, October 7, 2011

EPISOD 7 : BERJALAN TANPA HENTI

          “Weh..ana dapat UIAM…”

          “Enti jangan buat pasal..dah-dah.. kata nak pi Jordan kan?”

          “Ya la..ana nak pi Jordan..baru ja antar borang..tiba-tiba mai pula UIAM.. memang Allah nak uji ana betul…”

          “Tak payah la… tapi kan.. ana pun tak yakin sangat ana nak pi Jordan..tapi ana yakin nti dapat..”

          “Eh..jangan buat macam ni..nanti ana tak dapat Jordan macam mana?”

*****

          Jam dah menunjukkan pukul 5 petang. Pak Long menghantar aku ke rumah tok chik. Tidur sana, tumpang bilik abang busu. Esoknya pula, aku akan ke Kajang. Ziarah Pak Njang di Semenyih. Perjalanan yang panjang, mengajar erti kehidupan. Hari ini makan makan kegemaran. Ikan keli ^__^ sukanya..

          “Ha..makan banyak-banyak sikit..”

          “Memamg la.. Nasuha suka makan ikan keli..”

          “Makan la..kat Jordan nanti tak jumpa ikan keli dah..jumpa ikan josh..”

          “Amboi…!!! Huhu..”  

          Hari sudah pagi. Bersiap-siap untuk ke Kajang. Sampai di Kajang, terus ke kaunter tiket, bertanyakan tiket untuk balik ke Kedah. Semuanya tiket sebelah tengahari. Tiket sebelah malam, dekat Puduraya ada la. Haish… macam mana ni ? Aku call pak njang. Kami tak jadi beli tiket. Pak njang suruh singgah rumah dia juga, pastu dia bawa pi Puduraya, beli tiket kat sana.

          Hampir setengah jam menunggu, pak njang datang. Rumah sunyi sepi. Anak-anak dan isteri ada program di sekolah. Aku solat dan rehat-rehat sebentar sementara menanti mak njang balik. Kami nak pergi Seremban, ambil assignment mak njang. Kagum dengan pasangan suami isteri ini, sekalipun sibuk mengajar.. tetap kuat semangat untuk sambung belajar lagi. ^__^ bagusnya..

          Merentas 3 buah negeri.. dari Seremban kami ke Selangor.. dari Selangor kami ke Puduraya…Kepala kembali pening. Ditujah dengan pelbagai persoalan. Diasak dengan pelbagai soalan yang membuatkan aku sedikit pusing. Sama ada aku nak masuk dulu UIAM sementara tunggu keputusan Jordan atau tidak? Kalau aku masuk.. kos belajar lagi? Argghh.. macam mana ni? Macam mana kalau aku tak dapat Jordan? Takkan aku nak duduk rumah? Tunggu apply universiti untuk tahun depan pula…?

          “Macam mana Nasuha? Masuk la UIAM itu dulu.. bukan senang nak dapat.. kalau ang tak dapat Jordan macam mana? Kawan ang ni macam mana..?

          “Saya pergi KISAS dulu..takut tak dapat Jordan..”

          “Ha..tengok..kawan ang pun masuk KISAS dulu..”

          Aku hanya diam seribu bahasa. Buntu. Arghh…….! Mengapa jadi begini Ya Allah…

          “Bukan apa..ang kena dengar cakap orang tua sama..jangan buat keputusan sendiri.. kalau takut nak cakap kat mak..nanti pak njang call…”

          “Hmm….tak pa la..pak njang call la..”

*****

          Memejam mata. Seakan ingin menangis. Merintih dalam hati. Arghh…ya Allah… bantulah aku ya Allah… Tika sangat aku ingin mengecap kenikmatan dalam usahaku sendiri, Engkau mengujiku lagi, Engkau tidak pernah berhenti menguji. Sesungguhnya aku sedar.. ada aliran kasih sayang-Mu di sebalik ujian ini.. Aku redha Ya Allah….

          Sampai sahaja di Puduraya, terus berlari membeli tiket. Bas dah nak jalan. Kami semua berlari beramai-ramai turun ke tempat bas. kelakar ^__^ nikmat ukhwah terasa. Bersalaman dengan pak njang sekeluarga. Terus naik bas. Allah….

          Selamat tinggal Kuala Lumpur ^__^ hatiku teruji di sini. Usaha kecilku kian membara. Jordan…arghh…bumi impian yang kian kabur. Samar. Kuatkan dirimu serikandi. Yakin dengan Ilahi!

          Sampai di Kedah lebih kurang dalam pukul 1 pagi. Menunggu abah datang ambil. Aku menolak pelawaan untuk tidur di rumah Syafiqah memandang esok aku kerja. Kena balik tadika. Rindu sangat dekat budak-budak. ^__^

          “Ya Allah..pintaku kepada-Mu..ya Rabbul Izzati…dengarlah rintihan hati hamba-Mu ini…”

Bersambung…


Qani’ah Mawaddah,
1.13 pm
7 Oktober 2011
Irbid, Jordan

No comments: