Pages

Saturday, October 8, 2011

EPISOD 10 : BERJALAN TANPA HENTI

          Hampir sebulan aku di rumah. Menjadi suri rumah tangga sepenuh masa ^__^ membantu mak di rumah. Terasa semakin dekat dengan keluarga. Berkhidmat untuk mereka sebelum aku pergi jauh. Aku sudah bertekad. Bumi Jordan akan ku jejaki, walau apa jua cara sekalipun. Tawaran UIAM telah aku tolak. Hatiku yakin, Jordan kan ku miliki. Insyaallah…

          Kekangan masa yang banyak di rumah menyebabkan aku rajin turun ke Maahad. Singgah melepak di teratak Qurratul Ain. Kerinduanku pada sahabat kesayanganku, Lilie Al-Haura membuak-buak. Dulu mungkin kami bertiga.. aku, Najihah dan Lilie. Syafiqah juga teman akrabku…  sekarang tidak lagi, masing-masing membawa diri….

          Minggu ini, aku gunakan kesempatan yang ada untuk turun buat kerja Islam di Jerai. Allah..lamanya aku tinggalkan kerja ini. Ustaz Mad datang ambik. Ustaz kesayangan semua, dan kesayanganku juga ^__^

          Perbualan yang ringkas dan padat di dalam kereta merubah segala-galanya….

          “Semua ni ambik STAM ka..?”

          “Tak..Nasuha sorang tak ambik..dok saja kat rumah ustaz..”

          Amboi..perli sakan budak-budak ni ^__^ akhirnya aku hanya mengiakan apa yang dikatakan..

          “Kamu tak buat apa ka sekarang Nasuha..?”

          “Errr…dah berhenti kerja kat tadika yang ana bagitau ustaz dulu..”

          “Oh..kalau macam tuh..jom kerja dengan ustaz..kat HESA..”

          “Betul ka ni?”

          “Betul la…Ahad ni mula kerja ya..”

          Terkebil-kebil mataku menantikan kepastian. Masyaallah…rezeki dalam kereta. Berkat surah al waqiah yang diamalkan tiap pagi, aku merasakan Allah benar-benar memberi aku nikmat rezeki itu. Allah…syukur~

*****

          Aku duduk bersandar di kerusi pejabat. Mengurut pinggang yang sedikit sakit. Sahabat-sahabat aku yang lain sudah ‘syahid kecil’. Cuma aku yang masih setia meneruskan kerja menaip. Banyak juga untuk disiapkan. Jika tahun lepas, tenaga yang banyak digunakan. Tahun ini, apakan daya..hanya kudrat serikandi-serikandi ini yang terdaya dihulurkan… allah…~

          Hatiku asyik terusik. Mata ini asyik memandang gambar Arwah Ustaz Fadhil Noor yang digantung di dinding pejabat bersama ulamak yang lain. Kenapa ya? Seakan ada sesuatu yang ingin disampaikan…

          Akibat terlalu boring.. aku layari sebentar laman fb.. allahurabbi… mata ku tertancap pada satu kalimat… “Hari ini..tanggal 23 Jun .. tarikh kematian Allahyarham Ustaz Fadhil Noor…” air mataku menitis tanpa disedari. Aku terus memandang potret ustaz di pejabat ini… Ya Allah..saat ini, pada tarikh ini..telah Engkau ambil nyawanya..seorang insan yang berjuang untuk perjuangan suci ini… titipkan aku Ya Allah..semangat perjuangannya….~

*****

          Keesokan paginya.. kami bertungkus lumus menyiapkan kerja yang masih belum siap. Kami dah nak balik petang ni. Kalau tak siapkan semuanya..sapa lagi nak tolong buat? Semakin tekun membuat kerja. Dari pagi hingga ke petang. Tiba-tiba ustaz masuk…

          “Nasuha..siapkan dulu kertas yang MB nak sign..dia ada hal lain pula..”

          “Ok..sat…tengah taip..”

          Laju aku menaip kertas kerja untuk ditandatangan oleh Ustaz Azizan. Kelakar betul. Macam kartun. Semua orang kepenatan. Jangan sangka kerja dah siap. Banyak lagi yang tak siapkan. Apakan daya, aku kena menyambung semua kerja yang tertangguh Ahad nanti. Seorang diri… whuuuaaa… chaiyok Nasuha!

          Kami dijemput untuk makan di bawah. Suka tengok muslimat kita, ramah! Menuruni tangga dengan berhati-hati. Ustaz Azizan ada kat bawah ^__^ wah…first time tengok life secara lebih dekat… kesian kan? Alhamdulillah…nikmat perjuangan ini menemukan kami dengan insan yang turut berjuang untuk menegakkan Islam… satu hati demi perjuangan! Allahuakbar~

*****

          Monolog Qani’ah Mawaddah…

          Hari ini….hati ini gembira Ya ALLAH…gembira kerana telah membantu agama-Mu Ya ALLAH.. membantu dalam mendaulatkan Islam di muka bumi ini.. Ya ALLAH… satukanlah hatiku dan sahabat-sahabatku..agar terus istiqamah berjuang.. berjuang kerana-Mu semata Ya Allah….

Sahabatku..
          Aku menyayangi kalian kerana Allah. Atas dasar perjuangan ini kita telah bertemu. Perjuangan ini telah menyatukan hati kita untuk sama-sama mencurahkan tenaga untuk kemenangan ISLAM. Allahuakbar! Ana sayang kalian… ^__^

Bersambung…

Qani’ah Mawaddah,
9.45 pm
8 Oktober 2011
Irbid, Jordan

No comments: