Pages

Sunday, February 27, 2011

KEMUSYKILAN


           Di sini ada sedikit kemusykilan… jadi, ana harap, sesiapa yang membaca artikel ini dapatlah memberi pendapat kalian untuk dikongsi bersama dan menghilangkan kemusykilan di benak fikiran ana ini.

Soalan :
1.    Air wudhuk akan batal jika kita menyentuh tangan lelaki ajnabi. Macam mana pula kalau kanak-kanak lelaki yang kita sentuh? Boleh atau tidak kita sentuh?

2.    Kalau boleh sentuh, kanak-kanak hingga umur berapa?

Syukran, sesiapa yang ingin mencurahkan pendapatnya, sila la komen.. ana musykil sangat-sangat bila budak kelas KAFA tanya… budak-budak tadika sengaja tersentuh diorang, jadi diorang terpaksa pergi ambik wudhuk berulang kali. Jadi, ana perlukan penjelasan….

Al faqirah ilallah,
Serikandiumar93,
1.11 pm
27 Februari 2011

4 comments:

WaFa' aN-NiSa' said...

ni pendapat akak la.. dulu akk pernah mengajar budak2 darjah 1 kat sekolah agama. anak murid lelaki selalu je salam akak. msa tu akk pun agak musykil juga.tapi ustazah2 lama kat situ cakap, selagi budak tu belum mumayiz, bila dia bersentuhan dengan kita, air wudu' 2 tak terbatal..2 dr pengalaman msa akak mengajar dulu la..

فراس الزهرأ said...

salam.. nasuha.

kak nak kongsi link ni. mudah-mudahan dengannya ALLAH buka hikmah untuk jawab soalan budak2 KAFA tu.

wallahu a'lam.

firas az-zahra'

Unknown said...

to wafa : a'a... memang suha kata mcm tu kat diorang, takpa... dia budak lagi, dia tak tahu beza lagi... tapi, ada juga budak yang tahu beza dah... itu la, budak sekarang lain.. huhu

to zahra: ya...silakan kak zahra, oh..dah tahu blog banat tu, kak punya eh? tak cam.. ^___^

فراس الزهرأ said...

blog banat?
maksudnya?

asifah, ni link yang kak nak share tu..
http://soaljawab.wordpress.com/2007/07/05/sentuh-pmpuan-batal-wudhu-atau-tidak/