Pages

Monday, January 30, 2012

JAGA DIA YA ALLAH


            Jalan hidupnya penuh liku. Menempuh kehidupan sebagai seorang saudara baru bukan satu benda yang mudah. Memerlukan hati  dan jiwa yang kental.

Aku kagum.

            Masihkah kalian ingati ujian ini? Berat sekali ditimpa buat dirinya.

Berlinangan air mataku
Mendapat khabar berita dari jauh
Dia sahabat seaqidahku
Dia sedang bertarung
Dengan sebuah keimanan

            Berkat doa kalian, dia sedar kembali. Namun, aku redha seandainya dia bukan Islam. Aku yakin ada hikmahnya yang tersendiri. Aku redha [Untuk Terakhir Kalinya]



            Hakikatnya aku tidak mengalah. Aku masih berdoa dan terus berharap. Dia milik Islam. Aku yakin Allah itu Maha Adil.

Terbukti!

..Allah Maha Adil lagi Maha Penyayang....

            Dia datang kembali. Tetapi dalam keadaan yang kosong. Apa yang dia tahu.

Namanya Fetrus Kitingan.

Dia adalah Kristian.

            Gugur air mataku. Dia sahabatku Ya Allah. Engkau uji dia dengan kesakitan ini.

“…dan apabila aku sakit, Dialah Yang menyembuhkan aku..”

~as syua’raa : 80~

Episod duka itu berlalu.

Benarlah Allah yang hanya mampu menyembuhkan hamba-Nya.


Engkau sedar kembali


*****

            Gembira. Teruja. Sedikit demi sedikit, adiknya sudah menerima kehadiran Islam di dalam dirinya. Aku syukur Ya Allah, moga dengan Islam dirinya, dia mampu mengislamkan adik dan kakaknya. Itu harapan dia. Dan aku mendoakan yang terbaik, aminkan doa ini sahabat-sahabatku.

            Dan hari ini. 30 Januari 2012.

            Mungkin saat ini, di Malaysia, dia sedang berada di dalam mahkamah ataupun sudah keluar dengan keputusan yang baik mahupun buruk.

Fitnah yang dilemparkan.

Sangat menyayat hati.

Begitu licik sekali kalian.

            Aku tidak menulis entry ini untuk membuka kisah apa yang berlaku. Aku menulis entry ini untuk memohon doa kalian. Aku sangat yakin dengan kekuatan doa seorang mukmin.

Sahabat seaqidahku,

            30 Januari dan 2 Februari 2012, sahabat kita ini akan dibicarakan. Doakan dia menang dan doakan fitnah itu tipu belaka.

            Doakan aqidahnya kian teguh. Doakan dia redha dengan ujian Allah ini. Kekadang aku sangat malu, dia sebagai saudara baru, sudah Allah uji dengan ujian yang berat. Tanpa ada saudara seIslam yang ramai di sisi.

            Jika kita? Kita ada mak, ayah, adik, saudara mara untuk menyokong dan mendoakan dia. Tapi dia? Dia tiada sesiapa melainkan Allah.

            Doakan dia. Aku pohon. Doakan keimanannya.

“…Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir…."

~al baqarah : 286~


Note : Klik perkataan ‘warna biru’ untuk baca artikel tentang dia.


Qani’ah Mawaddah
Sakan Yarmouk
10.54 am
30 Januari 2012

No comments: