Pages

Tuesday, December 21, 2010

Diari : Maahadku....




Bismillahirrahmanirrahim…

            Ada getaran di jiwa tika tangan ini kembali mencoretkan sesuatu di sini. Setelah sekian lama ana gumpal kekuatan yang ada, kini dapat juga ana gagahkan diri kembali menulis. Ana rasakan sudah tidak mampu untuk ana kembali bermadah andai kata madah pujangga ini meracun diri sendiri. Ya…kita kan manusia, kadang-kadang lakukan kesilapan, tapi ana seorang manusia yang pasti akan merenung kesalahan itu hinggakan ana nekad.

            Lupakan segalanya, ayuh kita buka lembaran baru. Sekalipun lembaran alam persekolahan sudah sampai ke titik noktahnya semalam, setelah berakhirnya subjek EKONOMI ASAS, maka berakhirlah alam persekolahanku…. Tetapi tidak beerti alam perjuanganku terhenti di situ sahaja. Alam tarbiyah masih bersisa….

            Arghh…sudah pasti diri ini akan merindui maahad tercinta. Di situ aku kenal erti perjuangan… di situ aku kenal erti persahabatan bertunjangkan keimanan… di situ aku dilatih menjadi serikandi yang cintakan perjuangan ini. Perjuangan ini perjuangan yang teramat suci ku rasakan. Di dalam pahit getir kita mengharungi perjuangan, roh rabbani kita senantiasa menagih cinta dari Ilahi… perjuangan kita mengharapkan redha Allah semata…

            Kita bukan mencari nama… kita bukan mencari pangkat… tapi kita mencari keredhaan. Biarlah kita tidak dipandang di dunia, tapi seisi langit sedang bersama kita…. Perjuangan ini masih panjang. Masih bersisa saki baki kata-kata semangat Ibrahim Libya…. “perjuangan ini masih belum selesai, selagi mana Daulah Islamiyyah tidak tertegak….”

            Maahadku…

            Kau kan senantiasa di dalam ingatanku…

            Kerna di sinilah bermulanya….

            Kehidupan seorang insan yang bergelar serikandi…

            Di sini aku ditarbiyah…

            Di sini jua aku diasuh…

            Manakan bisa ku melupakanmu….

            Jatuh bangunku di sini…

            Titisan air mataku juga mengalir di sini…

            Maahadku tercinta…

            Teruskanlah usahamu…

            Melahirkan pejuang harapan…

            Buat nusa dan bangsa….

            Salam lambaian penuh kerinduan buatmu………

No comments: