Pages

Tuesday, November 15, 2011

EPISOD 16 : BERJALAN TANPA HENTI


          Esok ada sambutan ISTIQBAL YA RAMADHAN di SAIF. Hari ini semua orang sibuk memasang khemah. Budak-budak lah yang paling riang, berlari ke sana sini. Susun kerusi. Tolang kemas pentas. Cute! Subhanallah..suka tengok semua orang bekerjasama.

          Aku masih di kantin SAIF, tolong kak Syida. Hari ini, aku kena masak Ikan Masak 3 rasa. Fuh! Sapa suruh menunjuk sangat tadi, last-last kak Syida suruh aku masak hari ini, untuk makan petang budak-budak SAIF yang tinggal di asrama.

          Azan Asar dah berkumandang. Semua orang sudah mula memenuhi ruang surau untuk menunaikan solat Asar. Aku masih lepak-lepak di kantin. Nak curi-curi makan ayam goreng walhal aku allergic ayam.

          Aku berjalan ke depan ruang kantin. Nak culik satu bekas ayam. Aku ambik satu bekas ayam goreng, bawa ke ruang memasak. Alamak, budak skema ada. Tanpa disangka-sangka, tengah nak mengelak budak skema, aku terpijak sesuatu.

          Sesuatu yang berbulu lagi menggelikan. Lantas jeritanku memenuhi ruang bumi SAIF, ayam goreng jatuh tergolek. Segera duduk, menutup mulut! Haish! Kucing punya pasal.. sungguh menggelikan!

          Nasuha, inilah balasannya. Orang kata jangan makan ayam, nak makan juga. Last-last inilah penghabisannya.

Wink * Wink * Tataaa ayam goreng!

*****
          “Nasuha.. jom pi dusun?” ustazah Hasnah menghampiriku yang sedang berdiri di pintu kantin.

          “Ha? Sekarang ka? Nasuha bau kantin niii..” aku menjungkitkan keningku sedikit. Ustazah Hasnah mencubit aku. Auch! Sakit..

          “Pakai ja la.. jom la.. budak lelaki naik van.. kita naik kereta ustazah..”

          “Orait..jap, Nasuha nak solat Asar dulu..”

          Aku berlari anak menuju ke HESA. Tinggal Kak Timah sorang, Kak Syida dah balik. Aku segera bersolat. Siap-siap nak ke dusun. Fuh! Pengalaman pertamaku terjah dusun Ustazah Nani.. aku pun tak kenal sapa ustazah ni.

          Kami naik kereta Myvi. Budak lelaki naik van SAIF yang ‘cute’ -à cute ka? Wallahua’alam, anda nilailah sendiri ^_^ kereta Myvi ni sudah sendat dengan 4 orang budak perempuan.. Syauqina, Intan.. yang lain-lain aku sudah lupa, ditambah pula dengan anak lelaki ustazah, 2 orang. Haish… bayangkanlah betapa seksanya..macam tin sardin!

          Sampai di Gurun, ustazah berhenti hantar 2 orang ‘hero’ ustazah di klinik suaminya. Nampak sangat 2 ‘hero’ ni merajuk. Nak ikut juga. Apakan daya, tak muat sayang…

          Kami terus menuju ke Jeniang. Sesekali aku mencari kelibat van SAIF yang ‘cute'. Haish.. batang hidung pun tak nampak. Kami puas menahan ketawa dalam kereta. Jangan van tu buat pasal lagi sudah. Tak pasal-pasal merempat tepi jalan budak-budak tu.

          Kami ikut jalan shortcut dan tembus di Gurun. Baru sahaja kami nak belok ke kiri, ada satu benda yang buat kami teruja.

          “Eh! Van SAIF daaaaaaaa!”

          Semua orang berpaling ke tepi. Haha! Van SAIF. Fuh! Style giler diorang ni. Kami hanya mampu menahan ketawa. Van SAIF hasil dari wakaf. Jadi, faham-faham sajalah keadaannya ^__^

*****

           Berkali-kali kami cuba menelefon Ustazah Nani. Tapi hampa. Tidak berjawab. Kami berhenti di Pekan Jeniang. Van SAIF kami biarkan sahaja di belakang. Masih belum sampai-sampai. Kami berhenti menanyakan tempat. Masuk ke laluan sebelah kiri.

          Pak cik kedai tu kata jalan depan lagi. Ada lorong sebelum jambatan. Tengah-tengah kami nak ke sana, muncul van SAIF, laju sahaja meluncur ke hadapan.

          “Wah! Diorang tahu tempat kotttt…laju jaaa”

          Jalan sesak. Kami masih menunggu untuk keluar dari lorong yang salah ini. kami berbual untuk seketika. Ustazah Hasnah menjerit kecil!

          “Laaaaa… diorang masuk buat pa kat sini?”

          Aku nampak Van SAIF masuk ke lorong ini. haish! Ustazah membuka tingkap kereta.

          “Hampa mai buat pa kat sini?”

          “Laaa…dah budak-budak ni nampak ustazah mai sini..”

          “Haish..salah jalan daaa.. satu lorong lagi..”

          “Orait!”

*****

          Lorong kecil kami terjah. Suasana kampung. Jalan di situ sedang diperbesarkan. Nampak tandus. Kami tercari-cari di mana kebun Ustazah Nani. Aku cuba mendail nombor telefon ustazah beberapa kali. Namun, masih hampa. Masih tiada jawapan.

          Dari satu lorong ke satu lorong kami masuk. Rumah berhantu pun kami terjah ^_^ hampa! Tiada apa yang kami temui. Kami berhenti di tepi jalan. Ustazah turun menanyakan sesuatu. Budak-budak semua turun. Aku malas nak turun. Duduk dalam kereta. Van SAIF ni buat pasal pula. Si Khairul dengan Syed alih van ke depan kereta ustazah. Hampeh!

          Tiba-tiba telefonku berbunyi.. Ustazah Nani! Macam mana ni.. aku tak reti nak cakap. Aku terus keluar dari kereta. Kalau nak pergi kat ustazah Hasnah, jauh pula diorang. Mahu tak mahu, aku menuju ke Van SAIF.

          “Niiii…jawab sat, ustazah Nani call..”

          Khairul dan Syed berpaling ke arahku. Aku beri telefonku. Aku biarkan diorang. Aku terus menuju ke kereta. duduk kembali ke dalam kereta. Budak-budak dan ustazah sudah kembali ke kereta.

          “Semua ni dusun ustazah Nani laa..”

          “Semua ni?”

          Suara aku agak meninggi. Terkejut. Masyaallah…rupanya, sepanjang jalan ini adalah dusun ustazah Nani. Pergghhh..hebat!

          5 minit kemudian, ustazah Nani tiba dengan kereta kembaranya, bersama dengan beberapa orang Muslimat. Rupanya ustazah dan suami YB di Kawasan Sik ini. subhanallah.. jiwa serikandi. Bekerja hingga lewat petang. Sweet aku tengok ustazah. Manis sangat mukanya.

          Kami panjat bukit yang di hadapan kami ini. Kereta kami biar di bawah, hanya van SAIF yang naik ke atas. Budak-budak lelaki dah semangat kutip buah rambutan. Tapi tak banyak sangat. Setelah berbincang, ustazah nak bawa kami ke dusunnya di Markaz Pas, situ banyak buah. Fuh! Teruja aku mendengarnya.

*****

          Sampai di Markaz Pas Kalai, aku cukup teruja. Waaa… merahnya buah rambutan tu. Aku dongak kepala ke atas. Fuh… rimbunan buah rambutan. Bestnya! Kami semua sibuk mengutip buah rambutan. Subhanallah..seronoknya. Ukhwah dengan budak-budak SAIF.

          So funny.. diorang ni suka cari pasal dengan aku. Baling buah rambutan kat kepala la. Amboi! Berapa orang dah aku ‘ligan’. Best! Rindu zaman budak-budak ^___^

          Kami berjalan menuju ke belakang. Lagi banyak. Suasana kian gelap. Dah nak maghrib. Pokok buluh banyak kat situ. Nampak cantik sangat suasana di sini. Aku mengajak budak-budak ni balik ke markaz memandangkan sudah gelap dan rasa macam lain sahaja. Kami berjalan ke markaz.

          Sebuah kereta kancil baru tiba, Ya Allah.. si Qoyyum dengan beberapa orang budak lelaki baru sampai. Hanya semata-mata untuk menghantar minyak van yang dah nazak. Apa daaaa… alang-alang dah hantar minyak, diorang pun tumpang sekaki..

          Kami solat maghrib berjemaah di dalam markaz. Usai solat kami nak beransur pulang. Ustazah Nani ajak singgah rumah. Kami menolak sebab banyak kerja di SAIF untuk sambutan esok. Semua warden lelaki pula ada kat sini. Tinggal warden perempuan ja kat asrama.

          Kami sudah menolak. Tiba-tiba ada 2 orang budak lelaki, naik kereta ustazah. Ustazah pun terus jalan. Si Qayyum sudah bengang.

          “Laaa…kenapa diorang naik dengan ustazah Nani pula? Haish, nak balik ni!”

          Semua orang sudah bengang. Dah lewat ni. Takkan nak pergi umah ustazah lagi. Memang kena budak 2 orang tu!

*****

          Uweeekkk…

          Sudah beberapa kali aku muntah. Bau durian di dalam kereta yang begitu kuat. Sesungguhnya, Nasuha tidak suka bau durian. Busuk! ^___^

          Kami sudah beransur pulang. Itupun setelah agak lama berada di rumah ustazah Nani. Kami pujuk ustazah untuk bungkus sahaja makanan yang suami dia belikan. Sekarang, kami akan ke kedai dan ambik makanan yang dipesan kemudian balik daaa…

          Setelah selesai semua. Kami ada satu masalah besar. Ustazah Hasnah, rumah dia di Sg. Petani. Takkan dia nak hantar kami budak perempuan ke Guar kemudian baru balik rumah? Walhal.. Gurun ni dah dekat dengan Sg. Petani. Musykil.. musykil..

          Akhirnya, kata sepakat dibuat, ustazah balik rumah. Aku dan budak perempuan yang lain, kena sumbat dalam kereta ataupun van SAIF.

          Aku berdiri di hadapan Van SAIF. Budak-budak lelaki, selamber sahaja di dalam van. Tiada sapa mahu mengalah untuk beri ruang kepada kami untuk masuk.

          Aku terkebil-kebil di situ.. tidakkkkkk…. Nak balik!

Bersambung..

P/s : Maaf, berlaku kesilapan teknikal dalam penulisan, terlangkau kisah-kisah ini.. jadi, saya edit episodnya, sekalipun episod ini ditulis pada hari yang sama atau berbeza.. , sori ^_^

Qani’ah Mawaddah,
Sakan Yarmouk
7.49 am
15 November 2011

2 comments:

ريحانة عبد اللطيف said...

akak x suke bau durian ea??
heheheheh...

Qani'ah Mawaddah said...

xsuka sayang..hehe.. bucuk!