Pages

Tuesday, September 13, 2011

EPISOD 1 : BERJALAN TANPA HENTI

          Jam sudah menunjukkan pukul 2 petang. Aku masih menghadap internet sementara menunggu pukul 3, waktu bekerja di sebelah petang untuk mengajar budak-budak kelas KAFA. Tiba-tiba handphone berbunyi menandakan ada panggilan masuk. Syafiqah.. sahabat baikku.

          “Salam.. nti free dak?”


          “Kenapa.. ?

          “Ana nak ajak nti pi Kuala Lumpur malam esok.. teman ana uruskan prosedur ke Jordan…”

          “Nti nak pi Jordan ka?”

          “Ya… nanti ana cerita.. jom la…”

          “Erm…esok Rabu la.. ana kerja..”

          “Ala… mintak la cuti…”

          “Ana dah nak berhenti ni… takkan asyik nak minta cuti.. erm.. nanti ana cuba ea..”

Talian telefon terus dimatikan. Jordan? Aku dah tak senang dulu. Aku memang suka bumi Urdun itu. Tapi halangan dari keluarga membuatkan niat aku terbantut. Alhamdulillah, aku dapat cuti. Pukul 12 malam kami tunggu bas di Shahab Perdana. Memilih serba hitam dan mahu mengenakan niqab arab. Tetapi terpaksa membuka kembali apabila ada halangan dari keluarga.

          Perjalanan jauh ke Puduraya Sentral membuatkan aku sentiasa runsing dan hati terusik dengan keputusan sahabatku untuk ke bumi Jordan. Bumi Jordan bumi impianku jua. Mungkin belum ada rezeki aku ke sana. Akur dengan keputusan untuk study di Insaniah sahaja memandang keadaan kesihatan dan kewangan yang tidak mengizinkan.

          Tiba di Puduraya Sentral pada pukul 5.30 pagi. Turun sahaja bas, kepala mendongak ke atas. Tingginya bangunan. Kelakar pun ada. Macam orang kampung masuk Bandar. Kami naik ke tingkat mengikut laluan yang tak siap. Masuk sahaja dalam Puduraya Sentral, takjub! Subhanallah.. canggihnya dunia teknologi hari ini. rasa macam stesen bas terbang! Serba canggih dan moden.

          Usai solat Subuh, masing-masing mengenakan niqab. Menguatkan semangat. Kami hanya datang berdua. Menimba pengalaman bersama. Inilah ukhwah dari zaman maahad, sentiasa berdua dan melakukan kerja gila-gila. Tapi Alhamdulillah..itulah pengalaman kami bersama.

          Kami turun makan. Mak ciknya cakap Indon. Aduh.. Malaysia ini sudah penuh dengan warga asing hingga mampu membuka perniagaan sendiri di Tanah Melayu. Usai kenyang, berjalan menuju ke stesen LRT. Terdengar deringan loceng di tengah kota. Rupanya bunyi loceng gereja. Masyaallah…

          Aku dan Syafiqah mana pernah naik LRT. Kaget. Beli tiket tapi nak bawa masuk tiket tak reti. Dah macam MR. Bean. Alhamdulillah boleh juga. Kami ambik LRT ke Masjid Jamek. Selepas itu membuat pertukaran untuk menuju ke Wangsa Maju.

          Naik LRT ke Wangsa Maju. Aneh dengan kehidupan warga kota. LRT sunyi sepi. Masing-masing sibuk dengan hal masing-masing. Aku dan Syafiqah saling memandang dan berbisik. “LRT ni macam berhantu ja..” memang tak best. Serius semuanya. Aku dan Syafiqah sahaja yang riuh ~__^

          Sampai di Wangsa Maju, naik bus. Mana kami nak tahu di KL ni guna kad. Naik sahaja bus, pak cik suruh beli kad. Mungkin kami nampak asing, dia abaikan dan minta RM2. Menuju ke PUSAT PERTERJEMAHAN NEGARA untuk ambil sijil dia yang diterjemahkan dalam bahasa arab.

          Melepak di sana sebentar sementara menunggu kaunter di buka. Hatiku terusik. Mak… nak pergi Jordan juga : (

Bersambung…

p/s: Berjalan Tanpa Henti ditulis atas sekadar perkongsian pengalaman dan keyakinan terhadap Allah. Bukan sebuah diari semata-mata. Harap maklum. Think positive, ok?

Qani’ah Mawaddah,
6.26 pagi
Sakan Yarmouk,
 Irbid, Jordan


No comments: