Pages

Friday, March 25, 2011

NIKMAT USIA



Aku renungi setiap inci gambar ini… seakan ingin menitiskan air mata tatkala memandang wajah tua ini yang bertungkus lumus memikul kayu yang berat itu. Sedangkan… kuatkah lagi tulangnya itu? Mampukah dia menanggung beban itu..? argh.. sudah pasti perit dan sakit dirasakan… kenapa dia gagahkan jua? Kenapa?

          Nikmat usia tua dan muda haruslah kita syukuri… ada hikmah di setiap detik usia yang kita lalui… benar…

*****

          Hari ni terdetik untuk ikut mak ke pasar minggu. Lama dah tak pergi, rasanya dah dekat bertahun… bila dah ikut tuh, mata aku tak boleh lari dari memandang gelagat manusia di sekelilingku. Aku rasakan setiap pandangan akan membuatkan kita berfikir dan mencetuskan satu idea yang bernas untuk diutarakan.

          Peniaga di situ… ada tua dan ada muda. Hati aku cukup tersentuh tika memandang wajah-wajah tua yang bertungkus lumus mencari rezeki. Pada aku, di usia sebegini, mereka patutnya sudah boleh berehat di rumah, menghabiskan masa-masa tua dengan rehat dan ibadah yang secukupnya…

Tapi… kenapa mereka masih bekerja hingga begitu perit aku rasakan mencurahkan keringat itu…

          Mereka perlu bekerja kerana  mereka ingin menyara hidup…

          Mereka perlu bekerja untuk beri anak mereka kehidupan yang selesa…

          Mereka perlu bekerja kerana anak-anak hari ini tidak membantu ibu bapa?

          Ya.. mereka bekerja keras untuk memberi kita kehidupan yang selesa. Sekalipun mereka tua, keringat mereka tidak seberapa, mereka tetapkan teruskan langkah itu hanya ingin memberi peluang kepada kita mendapat segala yang kita kehendaki..

          Kita tidak pernah bersyukur langsung… jika kita inginkan sesuatu, kita merayu kepada mak dan ayah.. kalau tak dapat apa yang kita inginkan, kita merajuk… terguris hati mak dan ayah… sedarkah kita?

          Kita menghambakan mak dan ayah kita dengan meminta sesuatu yang tidak mampu mereka berikan… allah.. kenapa kita kejam sekali melakukan sedemikian rupa kepada kedua ibu bapa kita?

          Bila ku pandang wajah tua itu, aku kenangkan anak remaja hari ini yang sudah rosak aqidahnya… mereka tidak sedarkah orang tua mereka, bertungkus lumus menyara mereka, memberi mereka kehidupan yang selesa… lantas mana rasa hormat kita kepada mereka sebagai ibu dan ayah kita?

          Entahlah… aku sendiri tidak mengerti…

Aku pandang wajah mak… “ anak mak ni menyusahkan dak?”

Dan hatiku menjawab“ kadang-kadang pasti terguris hati ibu ini apabila si anak tidak mengerti apa di hatinya…”

p/s: renungilah wajah ibu dan ayah kita sebelum terlambat .. ^___^


anakmu,
serikandiumar93
12:52 pm
25 Mac 2011

No comments: