Pages

Tuesday, March 29, 2011

KEMBARAKU (PART 3)

            Dari Gua Musang menuju ke Kuala Berang. Jalannya tak berapa elok… naik pening kepala. Bertambahlah pening kepala yang sejak dari tadi kusut. Hujan sepanjang jalan membuatkan masing-masing kesejukan. Terasa bosan melalui jalan yang berbukit bukau, ditambah pula dengan hujan membuatkan panorama siang tidak dapat dinikmati.

            Leka memandang ke luar tingkap, sambil fikiran terbang entah ke mana… dah masuk Terengganu. Sesiapa yang menghantar mesej pada aku tika ini, lambatlah untuk dibalas disebabkan tiada talian di kawasan ini.

            Kami berhenti di suatu tempat. Tempat gajah ^__^  ada dalam 4 ekor gajah di situ. Gajah besar bergaduh dengan anak gajah. Penjaga di situ segera memukul gajah tu dan mengurung anak gajah. Kesian.. dia menangis. Boleh nampak air mata dia.

            Dia datang dekat kepadaku. Dekat lagi.. aku jadi takut. Tapi seronok.. cuba belai pipi dia dan nampak air mata dia. Subhanallah…binatang juga punya rasa itu. Indahnya ciptaan-Mu Ya Allah… terasa kekok untuk membelai seekor gajah. Namun, atas rasa kasihan aku sebagai seorang makhluk, aku letak juga tangan ini di pipinya… ada air mata…

*****

            Kami meneruskan perjalanan. Kami makin hampir dengan Tasik Kenyir. Di sebalik bukit bukau, dapat juga kami memandang keindahan Tasik Kenyir walaupun hanya sebentar.

            Hari hampir senja… kami berhenti di Tasik Kenyir. Banyak rumah bot di situ… 

Akhirnya kami mengambil keputusan untuk naik bot meronda tasik ini. hujan turun… jadi, masing-masing bertambah sejuk.. seronok sangat...

            Hari hampir gelap…jadi, pemandu tuh pun bawa bot di kelajuan tahap maksima. MasyaAllah.. boleh terjatuh dalam air tu. Aku memasukkan tangan ke dalam air…seronok.. tapi basah ^___^

Luasnya Tasik Kenyir…

            Lama juga kami di atas bot. gelap…. Bersedia untuk berhenti… turun dari bot, kepala dirasakan berpusing-pusing. Untuk melintas dari rumah bot menuju ke daratan perlu melalui titi yang cukup kecil…

Aku orang terakhir nak turun.. tapi… tak berani sebab kepala dah pening, jalan pun tak betul. Riuh sekampung… akhirnya, jalan yang terbaik… merangkak turun.. ^___^

*****

            Akhirnya kami sampai di Kuala Terengganu. Subhanallah.. besarnya mall dia. Teruja.. sebab kat Kedah tak da la sebesar nih. Dari kejauhan sudah nampak masjid Kristal. Sekarang, kami hanya mahu mencari tempat bermalam. Pusing sana sini..sesat. huhu.. aduh.. penat la macam ni.

            Jauh kami merantau mencari.. FULL… akhirnya menuju ke Pasar Payang dan dapat homestay di rumah taman… Alhamdulillah selesa.. jadi… rehat awal.. sambung esok..

Kalau hujan..tak berapa indah la percutian kami…


Tapi hakikatnya pasti ada hikmah yang tersingkap di sebalik semua ini...

Coretanku,
Serikandiumar93
1:56 pm
29 Mac 2011

5 comments:

Muhammad Iqbal said...

Subhanallah, ana jugak pernah tengok air mata gajah. I was captivated with it. Mengembara ada kmudahan ICT, mmg seronok kan, boleh cerita dengan cepat..

SeRiKaNDi_uMaR93 said...

kemudahan ICT apanya...
bercuti bulan 3 ritu..
ni cerita balik..

Muhammad Iqbal said...

owh, ingat 'sedang' bercuti..hihi, maaf, tak tau..

SeRiKaNDi_uMaR93 said...

bercuti apa time sekolah ni...
dah lepas...

DawudHawariy said...

sempat lgi iqbal wat lawak.....