Pages

Sunday, November 7, 2010

Di Kau Terlalu Jauh....


Duhai diri,
Ku rasakan dikau terlalu jauh dari Ilahi
Ku rasakan diri ini terlalu kosong
Jiwaku sunyi dari kelazatan cinta Ilahi
Ke mana hilangnya kelazatan itu?
Kenapa begitu gersang hatimu duhai diri?

Ku semak helaian buku kesayanganku…
Buku berjudul BAWA HATIMU KEPADA TUHAN…
Ku singkap lembaran demi lembaran
Akhirnya ku temui jawapan…

Ku hayati bait katanya
Ku selami jiwa penulisnya
Ku tersentuh membacanya
Lantas ku renungi diri yang hina

Duhai serikandi,
Maksiat itu akan menutupi hatimu
Maksiat hati
Maksiat mata
Sudahkah kau jaga duhai serikandi?
Arghhh….
Jika ini tidak kau juga
Makin gelaplah hatimu

Ingat serikandi!
Ilmu itu cahaya
Ilmu tidak dapat menembusi objek legap
Yakni hati yang penuh titik noda….

Allahurabbi!!!
Ampunkan aku Ya Allah
Aku biarkan diriku ternoda dek nafsu durjana
Argghhh....
Kenapa begini?
Kenapa kau biarkan hatimu lalai duhai serikandi?

Ya Allah,
Di keheningan pagi
Ku menangis tersedu sedan menyesali perbuatanku
Tapi…
Di kala siang hari
Ku masih mengulangi perkara yang sama…

Argghhh…
Kenapa ku tidak mampu melawan nafsu durjana ini?
Kenapa hatiku masih terpaut pada benda yang sia-sia ini….
Ampunkan aku ya Allah…
Aku mengkhianati penyesalanku…
Aku hipokrit!
Aku bohong!
Aku berdusta….!

Kau ampunkanlah aku ya Allah,
Ku tidak sengaja menyakiti hati-Mu
Ku tidak mahu perjalanan hidupku tidak diredhai…
Ku tidak mahu perjuangan ini dilayari penuh noda dan dosa

Duhai serikandiumar…
Sedarlah engkau bahawa hatimu sudah lalai
Di mana prinsip yang engkau pertahankan?
Maafkan aku ya Allah….
Aku tidak setegas Umar yang aku agungkan….
Malah aku semakin goyah…

Ya Allah…
Bantulah diri ini bangkit kembali…
Kembali menautkan hatiku kepada-Mu
Kerana sesungguhnya perjalananku masih jauh
Ketepikan diriku dari duniawi yang sia-sia
Supaya ku kejar ukhrawi yang nyata!!!



~monolog serikandiumar~
serikandiumar93
7 November 2010

No comments: