Pages

Wednesday, July 13, 2016

KEKUATANKU


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Sekian lama tak menulis, hari ini rasa nak menulis balik. Dulu time buka blog ni usia Qani'ah 15 tahun. Sekarang usia Qani'ah dah 23 tahun. Dah berkahwin dan dikurniakan seorang cahaya mata, penyejuk mata Qani'ah dan suami. Saat entry ini ditulis, puteriku sedang nyenyak tidur di buai. Mengambil kesempatan puteri ku tidur, Qani'ah mula menulis. Melepas rindu pada penulisan.

Tanggal 15 Mei 2016, lahirlah puteri kami. Puteri yang ditunggu-tunggu. Allah kurniakan diri Qani'ah mengandung dalam tempoh masa yang begitu pantas. Dalam masa sebulan berkahwin, belum sempat kenduri di pihak lelaki, sehari sebelum kenduri, disahkan hamil. Rezeki bunting pelamin orang tua-tua kata.

Takjub. Mana tidaknya, dulu sakit bukan main teruk. Masuk hospital lah. Rahim jatuhlah. Turun darahlah. Tapi Allah Maha Kaya, sakit sakit, tapi lekat anak awal , Alhamdulillah. Selepas sebulan lebih berkahwin, Qani'ah pulang ke Jordan untuk meneruskan pembelajaran yang berbaki. 1 semester lagi. Ya, lepas itu Qani'ah akan graduate.

Di sini cabaran demi cabaran bermula. Sejurus lepas kahwin, sudah PJJ, tapi masih boleh berjumpa pada hujung minggu. Tapi setelah kembali ke Jordan, ini PJJ jarak jauh, dengan keadaan badan yang sedang hamil anak sulung, meninggalkan suami dan kembali ke Jordan, amat mencabar dan memerlukan hati yang utuh dan jiwa yang kental.

Kelas di tingkat 5, setiap hari, lain-lain bangunan setiap hari. 7 subjek yang perlu diredah. Pulang ke rumah berjalan kaki. Mencabar apatah lagi jalan di Jordan berbukit bukit. Rumah pula tingkat 3. Mengah. Ya sangat mengah. Masuk kelas rasa mual, semua benda rasa busuk. Di tahannya rasa muntah dengan menghidu minyak angin. Sampai orang Arab tanya bau apa, mereka tak pernah bau.

Qani'ah mengalami pengalaman muntah selepas maghrib. Lepas maghrib mesti muntah. Bau kawan kawan masak pun rasa busuk. Sampai suruh mereka tutup pintu dapur jika nak masak. Dengar bunyi bising pun tak boleh. Susah nak tidur, begitu sensetif nya jiwa ibu mengandung ni.

Rasa marah, rasa nak nangis. Selalu suami jadi tempat mengadu dan melepas tangis. Rasa keseorangan, hanya ada Qani'ah dan si kecik dalam perut. Hampir 3 kali jatuh dalam bilik air, tapi si kecik ini masih kental di dalam perut Qani'ah. Setiap kali jatuh, esoknya melangkah penuh kerisauan ke klinik di Balad Irbid, Keseorangan. Alhamdulillah kandungan ok. Baby siap menendang lagi waktu scan. Kuatnya kamu wahai anakku. Terima kasih Ya Allah.

Pengalaman mengandungkan si kecik ini di perantauan, tanpa suami di sisi, mengundang hiba. Kekuatan diperlukan. Walaupun ada air mata yang mengalir. Qani'ah perlu gagahkan. Semester ini mesti dihabiskan, dan pulang segera ke pangkuan suami. Alhamdulillah Qani'ah lulus. Takut sangat tidak lulus. Mana tidaknya, tiket sudah dibeli, Qani'ah mahu pulang terus tanpa menunggu majlis konvokesyen sebab usia kandungan sudah hampir 6 bulan pada waktu itu.

Syukur semuanya selamat, zuriatku ini sumber kekuatanku, sumber inspirasiku, kesayanganku, penyejuk mataku dan suami.

Insyaallah next post, Qani'ah nak kongsi pengalaman bersalin dan tips mudah bersalin. Insyaallah :)

Moga berjumpa lagi di lain lembaran.


Qani'ah Mawaddah,
Bandar Parklands, Klang,
12.50 tengahari,
13 Julai 2016.

2 comments:

HanaKhairi said...

tahniah wahai adik. Akak salah seorang follower awak sejak dulu lagi.

Unknown said...

Hana Khairi : terima kasih . yeke, salam kenal dari saya :)