Pages

Monday, November 28, 2011

AKU REDHA [ UNTUK TERAKHIR KALINYA]

            Untuk terakhir kalinya aku menulis tinta ini buat sahabatku, Saiful Islam Fetrus bin Abdullah. Pedih dan perit. Air mata yang cuba ditahan, mencurah-curah turun tanpa henti. Allah… seorang sahabat yang setia membaca kisah BERJALAN TANPA HENTI yang aku tulis. Dan hari ini, ianya hanya tinggal kenangan.

            Hari ini, aku redha melepaskan engkau pergi sahabatku. Aku redha melepaskan engkau pergi kepada keluargamu , kepada agamamu andai takdir yang menetapkan ianya berlaku. Tapi… jauh di sudut hati, aku akan terus berdoa. Sinar Islam itu akan hadir lagi.

            Richard, aku lepaskan sahabatku kepadamu seperti yang kalian kehendaki. Aku akan berhenti menganggunya. Tapi izinkan aku memandangnya dari jauh sebagai sahabatku. Sekalipun dia sudah lupa, aku sahabatnya.

Sunday, November 27, 2011

SAIFUL ISLAM FETRUS BIN ABDULLAH

            Aku lihat Richard Church accepted friends request aku di Facebook. Terus aku online. Menguatkan diri. Menanyakan sesuatu padanya.

            “Selamat malam, boleh saya tahu bagaiman keadaan Saiful..”

            “Syukur saudaraku sudah sedar, dan dia akan kembali bersama keluarganya dan agamanya..”

            Aku terkedu untuk seketika. Mengetap bibir.

Saturday, November 26, 2011

TOLONG DOAKAN DIA

            Seakan semalam aku sibuk menceritakan kisah Nabi Yusuf buat dirinya. Seakan semalam juga aku ceritakan kisah Fatimah kepadanya. Masa begitu pantas berlalu. Benarlah… sesungguhnya di setiap minit dan saat yang bakal datang, bermacam perkara bakal berlaku.

            Aku kenali dirimu, Saiful Islam Fetrus bin Abdullah tika engkau sedang giat meningkatkan keimanan dalam dirimu. Hari demi hari engkau semakin mengenali Islam. Hingga timbul dalam dirimu semangat cintakan Islam yang menebal. Malu rasanya diriku kerana tidak setabah dirimu berjuang untuk mempertahankan aqidahmu.

            Tika engkau dilontar dengan bebanan yang berat. Halangan demi halangan engkau tempuh. Halangan keluarga yang begitu sukar. Bertungkus lumus engkau menolak ajaran Yesus dengan lembut. Kata engkau..

            “Biarkan mereka..mereka sedang berdakwah agama mereka.. kita hanya meraikan…”

Thursday, November 24, 2011

EPISOD 21 : BERJALAN TANPA HENTI

          Esok dah mula puasa. Macam biasa, kami berkumpul beramai-ramai di rumah tok di Bukit Pinang. Suka sangat dengan keluarga besar mak. Kami suka buat aktiviti bersama-sama. Sambut hari lahir bersama-sama. Sambut hari ibu bersama-sama. Pendek kata kami sentiasa bersama la. Kebetulan esok dah masuk 1 Ramadhan, jadi malam ni kami makan-makan sikit kat rumah tok. ^___^

          Aku datang lambat. Cari pasal. Sebenarnya nak pergi rumah Syafiqah, tapi aku bagitau nak pergi rumah kawan, dekat ja. Lama tak jumpa. Bohong Nasuha! Teruknya.. sampai nangis-nangis aku pujuk nak pergi. Last-last abah lepaskan aku pergi.

          Wink * wink * Degil! [eh, sebenarnya aku pun dah lupa aku pergi mana, yang pasti jauh…]

          Lepas pergi rumah kawan, aku singgah rumah tok. Aku datang sendiri. Naik motor. Kami makan-makan. Pastu pelik pula aku tengok tetamu yang datang. Oh.. ada orang datang berubat. Aku naik senak perut. Haish! Tak sukaaaa…

Tuesday, November 22, 2011

EPISOD 20 : BERJALAN TANPA HENTI

Sehari blog ini tergendala. Si penulis juga turut terhenti memikirkan cara. Bagaimana untuk ku jelaskan. Cuba kalian pause sekejap. Semak kembali EPISOD 1 : BERJALAN TANPA HENTI. Di bawah sana sudah aku jelaskan, BERJALAN TANPA HENTI ditulis untuk memberi dorongan dan semangat kepada insan yang senasib dengan aku. Bagaimana untuk menguatkan semangat untuk terus mencapai cita-cita yang mungkin nampak kabur.

          So, InsyaAllah..bila dah sampai penghujung cerita BERJALAN TANPA HENTI, sudah tiada lagi kisah diri aku, mungkin? InsyaAllah…Cuma itu yang ingin aku tegaskan. Kalau kalian membaca BERJALAN TANPA HENTI dari episod awal, memang aku sudah tegaskan di bawahnya bahawa, kisah ini ditulis bukan untuk suka-suka. Harap maklum~~ grrrr…!

Friday, November 18, 2011

Aku hanyalah seorang Qani'ah Mawaddah

          Hati teruji. Makin parah dengan luka yang kian dalam. Aku bukan sesiapa. Aku hanya seorang kanak kecil yang bernama Qani’ah Mawaddah. Akan ku ukir senyuman paling indah buat kalian, kerana kalian sahabatku. Sahabat seaqidahku. Aku sayang dan cinta kalian sedalamnya.

          Jangan mengharapkan kesempurnaan dari diri yang kerdil ini. Aku rapuh. Aku goyah. Aku tidak sekuat mana. Kekadang aku terasa perit untuk melangkah hinggakan terasa ingin rebah menyembah bumi. Lautan kasih sayang kalian untukku membuatkan aku kian gagah. Senyuman indah dari seorang sahabat membuatkan aku tenang. Subhanallah.. sesungguhnya indah ukhwah ini.

          Kanak-kanak kecil ini cukup teruji. Kesakitan yang mencengkam jiwa. Menerobos ke sanubariku. Allah..aku sakit dengan ujian ini. Aku sedar ini rahmat dari Allah, ya.. ada hikmah-Nya mengapa Allah sakitkan kanak-kanak ini.

Kerana apa?

          Allah mahu mendidik sifat sabar dalam diri Qani’ah Mawaddah. Ya.. makin hari, makin lali dengan kesakitan ini. Esak tangis menemani. Kalam taujihad dari kalian membuatkan ada bunga-bunga indah bersulamkan kasih sayang yang terbit dari hatiku. Allah.. sungguh, aku memerlukan kalian sebagai pendokongku.

          Aku seringkali ceria. Gembira. Aku senang membuat orang tertawa. Hanya itu yang mampu aku berikan pada kalian. Tidak terlintas langsung di lubuk hati ini untuk lukakan hati sahabat-sahabat yang aku sayang. Tidak terlintas langsung untukku buang jauh kalian dari hidupku. Percayalah, kalian amat beerti buat diriku.

Allah…

          Luluh hati. Sebaknya jiwaku. Titis air mata berguguran. Menahan peritnya rasa. Bagaimana untuk ku khabarkan, bahawa aku sayang dan cinta kalian kerana Allah. Bantulah aku menghadapi ujian dari Allah ini.. Kuatkan daku Ya Allah dengan rahmat kasih sayang-Mu…

Qani’ah Mawaddah,

          Hanya satu nama mungkin? Lahirnya Qani’ah Mawaddah menggantikan Serikandiumar. Serikandiumar yang telah lama aku tinggalkan. Ketegasannya masih tersemat di kalbu. Ketegasan Serikandiumar cair dengan kelembutan Mawaddah. Di sebalik ketegasan serikandiumar, ada kelembutan Qani’ah Mawaddah di situ, Allah.. damaikan hatiku Ya Allah…


          Sudilah kalian bersahabat denganku kerana Allah. Terima baik burukku seadanya…

Wink * Wink * Salam sayang dariku..

Qani’ah Mawaddah,
Sakan Yarmouk
1.12 pm
18 Novermber 2011

Thursday, November 17, 2011

EPISOD 19 : BERJALAN TANPA HENTI

          Aku mengiring ke kiri. Mata masih tertutup. Meraba-raba mencari phone. Buka mata. 8.30 pagi! MasyaAllah..aku terus bangun. Ambil baju dalam beg ‘ribena’ terus iron baju. Tiket bus aku untuk ke Ipoh pukul 9.00 pagi kejap lagi.

          Kak Nazirah pun turut gelabah sama. Kami cepat-cepat siap. Habislah aku. Kalau terlepas bus, aku kena ambik bus untuk tengahari pula. Kena beli tiket baru. Kalau nak beli tiket baru, kena ada duit. Tapi sekarang… oh no! I have no money left… grrrluuupppp…!

          Kak Nazirah hantar aku ke Stesen Bus Butterworth. Bayangkanlah, kami sekarang di Permatang Buloh, nak ke Butterworth punya jauh kot. Motor ni memang pecut laju. Macam nak terbang aku dibuatnya. Sampai di tengah jalan, motor ni terhenjut-henjut. Alamak! Kenapa pulaaaaaa….

          “Kak Nazirahhh..kenapa laa?”

          “Akak pun tak taaauuu..”

          Kak Nazirah berhenti di tepi jalan. Buka tangki minyak. Sah! Minyak habis. Whuaaaaaaa…. Bussss… nak pergi Ipoooohhhh… Sob * Sob * Sedih..

          “Sori Nasuha…kak memang rasa minyak nak habis dah…itu yang pecut, ingatkan sempat..”

          “Errrr…tak pe laa… nak buat macam mana sekarang..?”

          Kak Nazirah call kak Hassuna. Tolong la, penyelamatku. Sesiapa tolong lah datang. Sesungguhnya Qani’ah Mawaddah tersangat memerlukan kalian sekarang…

          Hmmm… kalau terlepas bus pun.. redha sahaja la. Mungkin ada hikmah-Nya.

*****

          Dari jauh aku nampak motor kak Hassuna. Waaaa…. Macam nak nangis. Penyelamat dah datang. Aku terus naik motor kak Hassuna. Melambai tangan kepada kak Nazirah. Daaaa… pergi dulu. Kak Hassuna pecut punya laju.

          Sampai di pertengahan jalan. Kak Hassuna belok ke kiri, eh… kenapa pula? Wink * wink * dahiku berkerut seribu.

          “Sorry eaa Nasuha, motor ni pun tak da minyaakkk…”


          Haiyaaaakkkk! Aku tepuk dahi. Apakan daya. Kami cepat-cepat isi minyak. Sampai terpancut minyak. Hohooo… kalut semacam sahaja. Macam kena kejar dek hantu.

          “Nasuha..sekarang pukul berapa?”

          “Errr.. 5 minit lagi pukul 9..”

          “Okeh..sempat-sempat. Insyaallah sempat. Kak nak bawa laju ni, dok diam-diam..”

          Gluuurrrrpppp!

          Aku hanya mampu membaca al-mathurat di atas motor. Kak Hassuna betul-betul pecut. Macam nak tercabut tudung aku. Memang aku redha dah kalau bus dah jalan. Whuaaaa….. ummi.. nak jumpa ummi!

P/s : anda cuba bayangkan.. dua-dua motor tak da minyak, sedangkan aku dah nak kena naik bus pukul 9 pagi. aduiiii....

*****

          Sampai sahaja di Butterworth. Aku terus salam tangan kak Hassuna. Tidak bercakap banyak. Kak Hassuna dah halau aku, suruh lari dapatkan bus. Aku tersenyum sambil melambai tangan ke arah kak Hassuna. Aku terus berlari ke kaunter bus MARA LINER. Aku belum sempat nak cakap apa-apa, sudah ada pertolongan Allah..

          “Nak pi Ipoh kaaa?”

          “Ya pak cikkk..”

          “Ha…ikut drebar tuuu..cepat..bus nak jalan..”

          Aku terus berpaling. Berlari mengikut drebar bus. Fuhhh…

          “Pak cik..bus ni nak pi Ipoh kaa?”

          “Ha…naik cepaatt”

          Aku terus naik. Duduk kat depan sekali. Fuhhh..menarik nafas dalam-dalam. MasyaAllah..tarbiyah! betul-betul memberi aku pengajaran yang indah. Bus terus jalan menuju ke destinasi. Ipooohhh… ummi, tunggu suha yeee…

          Ttttiiiittt…

          “Salam…macam mana Nasuha? Dapat naik dak bus?”

          “Wassalam..alhamdulillah setelah penat berlari.. dapat juga naik bus..”

          “Alhamdulillah..hehe..tak larat nak gelak teringat tadi..”

          “Huhu..pengalaman la tuuu.. maaf ye, menyusahkan kalian..”

          “Eh..no hal la, itu pengajaran buat kami, jangan lupa isi minyak.. hehe.. ok, selamat ye .. salam..”

          “Huhu..makasih..wassalam..”

          Aku terus genggam phone. Kepala aku lentokkan ke kanan. Merenung jauh ke depan. Allah.. Nasuha memang suka buat kerja gila ka? Aku tak pernah pergi Ipoh sorang-sorang, naik bus pula tu. Tapi, demi sebuah ukhwah.. rindu untuk bertemu ibu angkat, ummi… Bip * Bip * Aku tetap akan redah, kerana ukhwah ini…

*****

          Aku tak ingat sejak berapa lama aku tertidur. Sedar-sedar aku dah masuk Ipoh. Bus berhenti di tepi jalan. Aku terus turun. Berdiri sebentar. Memandang sekeliling. Whuaaaaaa…. Nak pergi mana ni? Anehnya. Terasa asing di sini. Aku terus jalan bila ternampak sebuah bangunan yang banyak bus. Stesen bus barangkali. Bisik hati kecilku.

          Aku terus berjalan. Menjijit beg di bahu kananku. Aku memegang perut. Dah macam-macam bunyi ku dengar. Lapaaar…

          Aku pusing ke sana sini, kedai tutup. Hari ni hari apa? Jumaat laaa… adishhh.. macam mana ni?

          Wink * Wink * aku pusing ke sana sini. Hampa.

          “Salam..ummi, surau kat mana ya?” ß- aku terus menghantar kiriman sms kepada ummi.

          “Wassalam..suha dah sampai ye? Naik tingkat atas, pergi makan dulu ye.. ummi datang ambil suha pukul 2 ye..maaf sangat-sangat..”

          “Yeke..eh tak pe ummi, suha rehat di surau dulu..”

          Aku terus mendongak ke atas. Nampak tangga, terus aku naik. Kosong. Baik Shahab Perdana penuh dengan manusia lagi. Ish.. ish.. aku nampak ruang makan di sebelah kanan. Fuhh.. lega!

          Aku terus duduk. Makan ikan keli. Nyummy…sedapnya.. selesai makan terus ke surau. Rehat-rehat. Solat dan tidur sebentar. Agak lama juga aku di situ. Maklum la, aku sampai dalam pukul 11, ummi nak datang pukul 2 petang. Apa la yang aku boleh buat. Duduk sajaaa…

*****
          Suasana di tempat menunggu begitu bingit. Aku sudah naik pening. Bunyi hon yang bertubi-tubi. Mataku dari tadi asyik mencari kelibat ummi. Ummi kata ummi dah nak sampai. Ada debar di dadaku. Ini kali pertama kami ingin bersua muka setelah sekian lama ukhwah indah ini kami bina.

          “Salam..suha ada kat mana ni?”

          “Wassalam.. suha tunggu ummi kat luar, ada teksi banyak kat sini..”

          Aku masih mencari-cari. Mana ummi? tempat aku duduk sekarang memang tempat menunggu, kereta keluar masuk mengambil penumpang masing-masing. Cuma aku yang masih setia menunggu ummi.

          Aku terus call ummi.

          “Suhaaa…maaf, bateri ummi dah nak habiss…”

          Tutttt.. panggilan telefon dimatikan. Haish! Macam mana ni. Aku dah naik gusar.

          “Ummi..suha gi dekat ummi la senang..” ß- aku menghantar kiriman sms kepada ummi.

          “Ok..ummi duduk dekat pondok polis, ummi pakai jubah warna coklat..”

          Aku terus berjalan. Mencari kelibat ummi. Aku pusing ke sana sini.

          “Salaamm..ummi kat na?”  

          “Wassalam..ummi duduk dalam kawasan teksi banyak-banyak nii..”

          “Ye kee…suha pakai baju purple ni ummi..”

          Haa…ummi nampak suha dah! Aku terus berpaling. Waa.. ummi melambai tangan ke arahku. Kurusnya ummi sekarang. Tak sihat ka?

          Aku terus berjalan menuju kea rah ummi.

          “MasyaAllah…suhaaa..anak ummi..”

          Ummi terus peluk aku. Waaa… inilah ummi. Rindunya nka berjumpa, hari ini Allah dah temukan kami. Syukur Ya Allah.. Ummi tak henti-henti minta maaf.  Aku hanya tersenyum di sebalik purdahku.

          “Ummi..jangan risau..suha ok je. Inilah Suha..anak ummi. Memang suka cari pasal. Boleh terbang ke sana sini, ikut suka hati dia. Janji apa suha buat.. suha yakin Allah bantu.. ummi jangan risau laaa..”

          Ummi terus memelukku. Huhu.. jangan risau akan diri Qani’ah Mawaddah. Aku sudah biasa begini. Membawa diri ke mana sahaja yang aku suka….kerana aku tahu, Allah ada…

Bersambung..

Qani’ah Mawaddah,
Sakan Yarmouk
1.58 pm
17 November 2011

Tuesday, November 15, 2011

EPISOD 18 : BERJALAN TANPA HENTI

          Seawal pukul 5 pagi aku dah bangun. Turun ke kantin. Hari ini ada majlis Istiqbal Ramadhan. Hanya aku dan kak Syida. Aik! 2 orang je. Aku terus potong tomato dan bawang untuk buat air asam. Selang beberapa minit, nampak pak lang.

          “Pak Lanngggg…selamat pagi!”

          “Selamat pagi.. apa ni.. semalam orang tunggu dia mai potong daging..”

          “Haa…la, Nasuha ada ja pun bawah khemah dengan kak Timah, tapi kan geng lelaki mai ramai sangat kat kantin..”

          “Ya la tu..picit hidung baru taw..”

          “Amboi pak lannngggg…”

          Pagi kami dhiasi dengan ketawa. Seronoknya.

*****

          Halaman SAIF sudah penuh dengan hadirin. Ada lori besar depan pejabat SAIF. Lupa pula, hari ana ada sedekah daging kepada semua sekolah HESA, daripada Muslim Aids.  Sebelum penyampaian sedekah daging, kami ada tazkirah Ramadhan. Ustaz Zainal Asri bagi tazkirah. Subhanallah, rindu pada seraut wajah itu.

          Aku duduk bersama ustazah Haryati di belakang pentas. Dari jauh sebuah kereta masuk. Eh, Pak Long! ß- USTAZ ZAINAL ASRI. Pak long bawa kereta sendiri. Rindunya pak long. Patut la Syed dari tadi menunggu tepi surau, rupanya nak menyambut murabbi kesayangan. Aku sangat teruja. Pak long jalan menghampiri pentas. Makin dekat..dekat lagi. Ya! Pak long betul-betul depan mata. Guru besar sekolah memeluk Pak Long, aku terus angkat phone dan tangkap gambar Pak Long.

          Subhanallah..sungguh. Aku rindu padamu murabbiku! Pak long nampak agak berisi. Dah lain Pak long. Jika dulu, aku di zaman maahad, aku acap kali ketemu Pak Long di kuliah-kuliah. Sejak keluar dari Maahad, jarang sekali aku punya kesempatan untuk bertemu dengannya. Tapi hari ini, dengan izin Allah, Pak long berada di depan mata. ~ Blushing.. * Wink * Macam nak peluk jeeeee ^__^

*****

          Hari ini aku kena bertugas kat tempat ruang makan VVIP. Fuhhh.. kami macam kepeningan sedikit. Sibuk susun sana sini. Selesai Pak Long bagi tazkirah, Pak long masuk makan. Aku suruh budak-budak SAIF snap picture Pak long. Rindu pada murabbiku yang satu.

          Pak long dah selesai makan, aku dah azam, nak minum air bekas Pak long. Aku hanya bersandar di tepi surau. Memerhati dari jauh. Allah…berilah aku peluang ini.

          Aku teragak-agak nak masuk ke dalam ruang makan. Takkan aku sorang-sorang nak makan bekas Pak long?

          Aku berjalan menuju ke arah ruang makan VVIP. Dari jauh Syed dan Qayyum berlari masuk. Adishhh! Aku berpatah balik ke tepi surau.

          “Alaaaaaaaa! Nakkkk.. mesti diorang dah makan bekas Pak long..”

          “Pi la cepatt..” ß-- Seorang ustaz SAIF menyuruhku pergi.

          “Tuuu…si Syed dengan Qayyum dah masukk..” aku menjuih bibir sambil memintal- mintal hujung tudungku. Kecewa!

          “Tadi tak mau piii..”

          “Err…maluuu..”

          Aku berjalan mendekati kak Zizah dan yang lain. Diorang duduk memerhati di pintu belakang ruang makan VVIP. Aku pun hanya mampu tengok si Syed dengan Qayyum makan! Whuaaaaa… nak…nak..

          “Suha nak jugaaa… tapi diorang datang dulu..”

          “Apa? Nak apaaa?” ß- Kak Zizah memandangku.

          “Nak makan bekas ustaz tadiii…” mendatar saja suaraku.

          “Laaa…pi ja laaa..habaq kat depaaa..”

          “Tak maauu…malu…”

          “Haaa…Nasuha malu dengan Qayyyuuumm?”

          Terkebil-kebil mataku. Kak zizah! Blushing * kenapa begitu sekali suaramu. Aku tak cakap macam tuuuuuuuu puunnnn… whuaaa..

          “Kak Zizaaaaaaaaaahh”

          “Eh..sori..sori..tak sengaja..”

          Aku terus berlalu pergi. Malunya. Haish! Apa la nasibbb.. dah tak dapat makan bekas Pak long..malu saja yang dapat. Kak Zizah memanggil namaku berulang kali. Aku langsung tak pandang. Langkah terus diayun ke dalam kantin. Whuaaa… Sob* Sob * sedihnya!

*****

          Aku dah siap kemas beg. Budak-budak pun dah ramai yang balik. Cuti puasa la katakana ^_^ hip * hip * Hoooreeeyy.. aku turun bawah. Sebenarnya, tak boleh Hooreeeyy sangat Nasuha. Hari ini aku akan ke Penang. Ada mesyuarat AMANI [AMAN PATTANI].

          Aku letak beg depan pejabat. Aku masuk ke pejabat, mencari Ustazah Hasnah. Aku tumpang kereta ustazah, alang-alang ustazah nak balik Sg. Petani, boleh tinggalkan aku di stesen bus.

          Ustazah sibuk di kantin. Daging yang diberikan aku simpan dulu dalam bilik guru SAIF, sayang pula nak bagi dekat orang lain. Nak bagi dekat mak juga. Tapi mana mungkin aku nak bawa pergi Penang. Haish! Akhirnya aku ambil keputusan untuk tinggalkan dalam peti sejuk bilik guru perempuan.

          Ustazah ambil rambutan yang berlonggokan tepi surau. Katanya nak buat jem. Rajin betul. Aku hanya menggeleng kepala sambil tersenyum. Ustazah memang rajin. Perkenalan kami bermula dengan ‘buah beri’ .

          Aku mencuba makan buah beri yang kak Timah bagi. Kak Timah kata Ustazah Hasnah bagi. Sedap. Walaupun masam, tapi besssstt! Kak Timah tak suka makan. Tiap hari aku pesan suruh bawa. Akhirnya ustazah pun kenal la siapa yang suka makan sangat tu. Ustazah siap buat jem beri kat aku. Peergggggghhh.. best ar ustazah ni, sporting! ^__^

          Bila dah lama kenal, sembang-sembang dengan 2 orang ‘hero’ ustazah. Aku terkesima. Eh, ni mak kak Ruqayah dengan kak Filzah dengan kak Sofwanah ka? Tu diaaa… aku sudah mula menyoal. Rupa-rupanya, kecik je dunia ni, semua tu senior aku. Agak rapat dengan kak Filzah. Rupanya ni ummi diorang. Subhanallah…

          Baru aku tahu, dari mana lahirnya sifat penyayang kak Filzah, dari wanita ini. Allah.. acuannya baik, maka hasilnya baik. Benarlah pepatah ini.

*****

          Aku hanya termenung di tepi tingkap. Ini kali kedua aku turun mesyuarat di Serambi Dakwah, Bagan Serai. Rindu nak bertemu kak Zila, kak Nazirah. Malam ni mesyuarat pertamaku bersama pimpinan AMANI. Allah…tugas sebagai daie tidak pernah selesai. Percayalah..

          Sampai sahaja di Butterworth, aku terus solat Asar di surau. Usai solat, aku menunggu kak Nazirah di tempat biasa. Kami style ja, naik motor.. ^__^

          Jauh juga dari Butterworth nak ke Bagan Serai. Kalau tidak, aku nak berhenti ja tepi jalan yang dekat dengan Bagan Serai. Cuma, diorang risau pula aku sorang-sorang. Jadi, baik berhenti kat stesen utama terus.

          Waaaaa… rindu Serambi Dakwah. Aku malu pula nak masuk dalam, ada abang dan kakak yang meeting UNGGAS. Aku hanya duduk di tangga serambi. Malu nak masuk dalam. Kak Zila balik teratak dulu. Jadi, kami boleh ronda-ronda. Kak Nazirah bawa aku pergi makan. Best!

          Meeting mula usai solat Isyak. Aku duduk berbaring di sebalik langsir yang memisahkan ruang lelaki dan perempuan. Maklum la, inikan surau yang diwakaf. Aku tersangat mengantuk. Hidungku tiba-tiba menangkap bau yang kurang enak, huhhhhh… Durian! Abang Nizam dengan Saiful makan durian tu. Aku hanya mampu menahan rasa. Eeeewww… busuk!

*****

          Jam sudah menunjukkan pukul 1 pagi. Meeting kami baru habis. Kak Fara dan kawannya perlu balik ke USM. Jauh kot. Kena naik jambatan. Risau juga, anak dara ni. Nasib baik abang Syamsul tinggal seberang juga, boleh ikut belakang.

          Aku pun sudah mengantuk. Kak Zila tak da lessen P. Kelakar betul. Alamatnya aku kena bawa motor. ^_^ setelah selesai kemas dan tutup Serambi Dakwah, kami pun beransur pulang. Fuhhh… first time bawa motor kat Penang!

          Jalan lengang. Hujan. Takut juga nak bawa motor malam-malam di tempat yang tak pernah aku bawa ni. Lampu motor pula tak menyala. Ya Allah..hanya Allah saja tau perasaanku tika ini. Sabar je laaa…

          Hampir setengah jam. Baru aku sampai. Inilah Teratak Sakinah. Rumah sewa kakak-kakak yang sweeeet ni. Indahnya ukhwah yang dibina. Subhanallah… Teratak Sakinah yang dirinduii…..

          Bip* Bip* dah sampai teratak kan? Daaaaaa… tido dulu ^_^

Bersambung..

Qani’ah Mawaddah,
Sakan Yarmouk,
1.30 pm
15 November 2011

EPISOD 17 : BERJALAN TANPA HENTI


          “Ok..macam ni, budak perempuan semua naik kereta..”

          Aku hanya mengikut arahan Qayyum. Terus menuju ke kereta. Budak perempuan dah 4 orang, campur aku dah jadi 5. Mana muat nak duduk kat belakang.

          “Intan dok depaannn..”

          “Tak mau saya, Kak Su la kena duduk depan..”

          Qoyyum terus keluar dari kereta.

          “Keluar..keluar..haish..tak boleh-tak boleh.' ß-- Hek eleh, ingat aku pun nak duduk depan ka?

          Aku yang berdiri di tepi keret sudah bengang. Budak-budak ni pun dah bengang. Syed datang menghampiri.

          “Macam ni..bagi semua budak perempuan duduk kat dalam van.. 4 orang budak lelaki bagi la naik kereta dengan ang..”

          Aku hanya mengangguk. Tension. Apa-apa sajalah. Janji boleh balik.

*****

          Beberapa orang budak lelaki turun dari van. Aku terkejut! Kenapa diorang keluar ikut pintu depan, bukan pintu tepi?

          “Pintu ni rosak kak Su..kita kena masuk kot pintu depan tuh..”

          Oh tidaaaaaaaakkkkkk! Aku kena masuk kot pintu penumpang depan pastu merangkak ke belakang????? Apa sudah jadi ini. oh van SAIF…kenapa terlampau kreatif sangat ni?

          Aku sudah mencebik mulut. Mahu tak mahu, aku naik juga kot depan. Merangkak ala-ala tentera. Malunya ya Allah..tak pernah aku buat kerja macam ni!

          Budak-budak lelaki bising di belakang. Bau yang tidak enak menusuk ke hidungku. Durian!! Tidaaakkk…

          Kami terus duduk di seat belakang pemandu. masyaAllah.. tinggi sebelah. Kerusi di sebelah kanan tinggi, kerusi di sebelah kiri rendah.. aku yang duduk tengah-tengah.. antara tinggi rendah, bayangkanlah keadaan diriku..huhu..

          Muka kami berlima memang bengang. Van sudah bergerak pulang. Budak-budak lelaki bising yang teramat sangat. Nyanyi la.. pidato laa.. makan buah laa.. habislah buah!

          Intan sudah bengang.. “Woiiiiiiiittt! Diam ar..pening kepala kot!”

          Budak-budak lelaki bertambah bising. Aku rasa macam nak menjerit kat situ. Ya Allah..apa la nasibbb…

          “Semakin banyak biji di dalam van, semakin gemuk badan si Syazwann..”

          “Semakin banyak biji di dalam van, semakin berkurang jumlah buah di SAIF..”

          Budak-budak ni laaa..sempat lagi buat hipotesis. Memang hampeh, makan buah rambutan pastu buang biji dalam van balik. Kesian van ni… diorang semakin riuh, bergaduh siap. Aku dah ‘hot’ ni. Kepala terasa panas. Dadaku sudah penat menahan rasa.

          “Hoiiii…diam laaa!”

          Puas! Ambik sebijik. Aku menjerit. Fuhhh..

          “Huissh…terkejut” ß- Khairul berpaling memandangku. Lantak arr… tension..

          “Tak-takpa..diorang dah tak lama ni…nanti siap laa..” Kedengaran suara Syed.

          Aku pusing ke belakang, menghadap budak-budak hingusan ni. Ya Allah..dok makan buah! Habislah buah ni…

          “Hai…sudah-sudah la makan tu, nanti habislah..”

          “Kak..bukankah makan buah itu baik untuk kesihatan?”

          Geddiisssshhhh!!!

          Wink * Wink * aku menepuk dahi.. apa punya jawapan daaaa…

*****

          Kami sudah hampir dengan SAIF. Dalam hatiku, sudah ada jeritan. Jeritan yang mengatakan.. Maluuuuuuu…satgi nak turun macam mana ni?

          Nak masuk SAIF, ada macam bukit kecik depan pagar utama dia. Van ni tersekat-sekat depan tu. Terlebih muatan rasanya. Halaman SAIF penuh dengan cikgu-cikgu dan budak-budak yang sibuk mengemas dan menyusun kerusi untuk esok. Aku sudah menunduk rapat di lututku. Malunya Ya Allah..

          Van berhenti tepi surau. Budak-budak SAIF yang lain datang berkerumun di tepi Van. Argghh..malunya nak turun. Aku cepat –cepat turun bila Syed dah keluar. Aku turun dan segera berlalu ke tepi kantin.

          “Kak Suuuuuuu”

          Alamak! Budak-budak ni nampak dah. Kantoi. Errr.. aku pusing ke belakang. Sekumpulan budak-budak tahun 1 dan 2 meluru ke arahku. [Habisss!]

          “Kak su pergi dusun ka?”

          “Iya..kak su pergi dusun…”

          “Comel ja kak Su keluar kot pintu depaaan..”

          Haiyyaaakk..! apa daaa.. aku meminta diri ke kantin. Nak selongkar ayam goreng dan buat air untuk budak-budak yang baru balik dari dusun.

          Bip * Bip * Dapur kosong dengan apa sahaja!

          Ajk Kantin menghampiriku.

          “Eh..kak Su, tadi kami dah simpan ayam. Ni mesti kerja Nabila and the geng..”

          “Hmm..tak pa laaa..”

          Aku buat air sirap satu jag. Kemudian duduk di kerusi. Menunggu budak-budak ni solat dan nak makan.

*****

          Kami makan satu meja. Budak lelaki hanya di meja sebelah. Tak da lah jauh sangat jaraknya. Selang beberap minit, warden-warden lelaki datang untuk makan. Aku duduk bersila atas kerusi, kemudian memusingkan sedikit badan ke sebelah kiri. Aku buka purdah, jadi payah pula nak elak diri. Cara begini sahajalah yang mampu dibuat.

          “Nasuhaa….ni satay..”

          Aku terkejut. Qayyum letak satu pinggan satay di sebelahku. Aku tak dapat tangkap apa yang dia kata. Budak-budak lelaki semua teruja dengan longgokan satay di sebelahku. Aku janji akan bagi sedikit satgi.

          Tiba-tiba aku dapat panggilan telefon dari warden perempuan.

          “Nasuhaa.. dah dapat satay?”

          “Dah..benda pa ni?”

          “Duit lebih time kita pergi bbq ritu lebih..itu yang beli satay, kongsi dengan Timah tauu..”

          Laaa..ingatkan satay apa. Alamatnya, budak-budak ni tak merasa la satay aku. Aku bangun untuk basuh pinggan. Ramai sangat orang lelaki kat area tempat basuh pinggan. Aku pakai balik purdah, kemudian masuk ke dalam ruang masak. Basuh pinggan di situ.

          Setelah siap. Aku keluar balik. Atas  mejaku kosong.

          “Aiikk! Mana satay?”


          Aku nampak Syed dengan budak-budak dok gelak-gelak. Diorang makan satay aku!

          “Jahatnyaaa..” ß- aku melontarkan rasa tidak puasa hati.

          “Ehhh..Nasuha makan dak lagi satay?” Qayyum bertanya kepadaku.

          “Tak pa laaa…ambik je laa..”

          Budak lelaki sudah seronok. Hampeh! Memang korang dah culik pun satay aku. Orang baru nak makan. Sob * Sob * sedih…

          Aku terus ambik barang-barang aku dan berjalan di tepi surau. Balik asrama. Budak-budak perempuan puas berleter di atas ketidakprihatinan budak lelaki yang ‘menculik’ sataykuuu…

          “Ehhhhhhh….kak Timah…pi ambik sat, satay untuk kak Timah sikit..”

          Glurrrpp..aku lupa pula!

          Diorang segera berlari, menyelamatkan sisa satay yang tertinggal. Aku duduk bersandar di dinding surau sambil mataku menikus di lantai yang berhabuk.

          “Kakkkk… kami dapat selamatkan 3 jaa..”

          Budak-budak tuh menunjukkan 3 cucuk satay yang berjalan diselamatkan. Aku hanya tersenyum, geli hati di sebalik purdah hitamku. Aduiii… 3 jeee…?

*****

          “Kak Timaaaaaaaaaahhhh..”

          “Suhaaaaaa…. Amacam, naik van SAIF?”

          “Tidaaaaakkk… malu tersangat malu, macam tin sardine terpenyek!”

          “Hahahaa.. tak pa..pengalaman, itulah kak pelik.. macam mana kamu boleh ada dalam tu,..hehe..”

          “Hek eleh..apa laa nasib..ni.. hanya 3 satay yang mampu diselamatkan..”

          “Haaaa…3 ja?”   
     
          “Yang lain budak lelaki dah melantakk!”

          Titttt…

          Phone kami berdua, dari tadi tak habis-habis berdering.

          Amin* daaaa… [budak skema ^__^ ]

          “Suhaa…Amin nak mai, dia suh bawa turun banner ni, satgi kita kena pasang..”

          “Alaaa…kak Timah ja laaa..”

          “Jom laaa…”

Aduuuiii…bantalku..tata..nanti kita jumpa lagi yaa… ^_^

          Bersambung..

Qani’ah Mawaddah,
Sakan Yarmouk,
8.50 am
15 November 2011